PlusMuziekrecensie

Nikolai Medtner vertolkt op een indrukwekkend hoog niveau

Pianist Frank Peters en mezzo­sopraan Ekaterina Levental zijn nog niet heel beroemd, maar met hun hart en ziel zit het goed. De komende vijf jaar gaan ze zich bekommeren over Medtners liederen.

Nikolai Medtner - Incantation (Brilliant Classics)

Musici die zich inzetten voor het werk van de Rus Nikolai Medtner, krijgen al bonuspunten voordat ze hun eerste noot hebben gezongen of gespeeld. Medtner is geen voor de hand liggende keus, want hij is niet zo erg bekend. Wie Medtner op het programma zet, neemt dus bewust een bedrijfsricico, want je kunt ook Rachmaninoff ­kiezen, zijn tijdgenoot en vriend, die wereldroem vergaarde.

Waarom Rachmaninoff wel en Medtner niet? Ze waren beiden ­pianovirtuozen van de buiten­categorie, wat zich ook bij Medtner vertaalde in een substantieel piano-oeuvre, met drie concerten, veertien sonates en een rits stukken van ­kleinere omvang. Met het werk van Rachmaninoff hebben die hun hoge technische eisen gemeen.

Medtner werd geboren in Moskou in 1880 en stierf in 1951 in Londen. Dat impliceert dat hij in zijn leven, waarin hij gehinderd werd door een zwakke gezondheid, alle muzikale revoluties heeft mee­beleefd. Het principiële standpunt dat hij hierbij innam, hielp niet erg bij de verbreiding van zijn muziek. Toen hij in 1924 in Parijs de wereldpremière bijwoonde van Stravinsky’s Pianoconcert, zat hij vol­komen verbijsterd te luisteren naar hoe de piano eerder als slagwerk dan als een melodie-instrument werd behandeld. Het stuk dat eraan vooraf ging, de suite uit De Vuurvogel, had hij nog wel mooi gevonden (tot zijn eigen verrassing), maar dat ­pianoconcert veroorzaakte zoveel hoofdpijn dat hij de zaal verliet, vol on­begrip over de enthousiaste ­reacties van het publiek.

Het punt was dat Stravinsky muziek schreef die nog niet bestond, met de blik onverdroten gericht naar de horizon. Medtner stond met zijn rug naar die horizon. Hij was zich ervan bewust. Hij vond Stravinsky ‘mode om de mode’ en noemde zichzelf een ‘malle sentimentalist’. Met die houding kwam je in de eerste helft van de 20ste eeuw niet ver, maar inmiddels zijn de tijden veranderd. Emotie en sentiment zijn helemaal terug en daarmee zijn de kansen voor de muziek van Medtner weer sterk toegenomen. Het enige wat nog nodig is, zijn musici die zich met hart en ziel voor zijn werk willen inspannen – het liefst heel beroemde, want dat garandeert een groot publiek.

Pianist Frank Peters en mezzo­sopraan Ekaterina Levental zijn nog niet heel beroemd, maar met hun hart en ziel zit het goed. De komende vijf jaar gaan ze zich bekommeren over Medtners liederen, een onderdeel van zijn oeuvre dat onderbelicht is gebleven. Het project zal resulteren in vijf cd’s, met daarop 107 liederen. De eerste, getiteld Incantation, is net verschenen. De liederen op de cd stammen uit het eerste decennium van de vorige eeuw en zijn toonzettingen van gedichten van Lermontov, Poesjkin, Tjoettsjev en Fet.

De muziek onderscheidt zich door de waanzinnige pianistische veel­eisendheid waarin de lyrische zangmelodieën meestal zijn ingebed. De manier en het niveau waarop Levental en Peters de boodschap overbrengen, maken grote indruk.