Plus

Nikkie Plessen: 'Ik noem mezelf eerder een zakenvrouw dan ontwerper'

Nikkie Plessen heeft zeventien winkels in Nederland en ook in het buitenland gaat het haar voor de wind. Met Kate Moss, het gezicht van haar kledinglijn, gaf ze vorige week een feestje in Berlijn. Hoe flikt ze dat?

Nikkie Plessen (r) en Kate Moss tijdens hun feestje in het Soho House Beeld Michael Graste

'Eén grote positieve flow, daar zitten we als bedrijf in," zegt Nikkie Plessen (31). Wat heet.

Naast zeventien eigen winkels verkoopt ze haar collectie in grote modewinkels in Nederland en shop-in-shops met eigen personeel in onder meer Noorwegen, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, Libanon, Singapore, Indonesië en China. Lopen die goed, dan opent ze er een eigen winkel.

De inkoop voor alle winkels doet ze zelf - 'een kloteklusje' - rekening houdend met de best verkochte maten, die verschillen per land en met klimaat-, geloof- en cultuurverschillen.

"In Dubai worden korte jurkjes zonder mouwen niet gewaardeerd, en een productieteam maakt juist de wintercollectie Aziëklaar door mouwen eraf te halen. Maar dan moet er een vestje bij, omdat ze daar in airconditioning werken."

Plessen praat erover alsof ze nooit anders heeft gedaan. Ze staat elke dag om half zeven op, rent twee rondjes Vondelpark, doucht, haalt zoon Alain (2) uit bed en dan schuift Jolie (6) aan.

Na het ontbijt loopt ze naar kantoor. In tegenstelling tot wat haar uiterlijk doet vermoeden - korte jurkjes, zilveren laarzen van Balenciaga - zegt ze een no-nonsensetype te zijn. "Ik ben vooral heel duidelijk, geen ouwehoer. Als het 'm niet wordt, hoef ik niet nog een half uur met iemand te lullen."

Las Vegas
Ze werd geboren in Utrecht en groeide op in Wijk bij Duurstede. "Idyllisch tussen de koeien en varkens, op mijn 17de ging ik gillend naar Amsterdam."

Op haar 18de begon ze bij muziekzender TMF. "Stuurden ze me naar Las Vegas zonder geld, maar ik moest daar wel trouwen en over de strip vliegen. En dat lukte nog ook, ik fixte alles met 1 euro. Een heel goede leerschool."

Ze benadrukt goed met mensen om te kunnen gaan, waardoor ze veel voor elkaar krijgt. En haar bedrijf is loeistrak georganiseerd. Twee mensen op productontwikkeling, een zeskoppig ontwerpteam, de final samples gaan naar de kantoren in Hongkong, Düsseldorf, Antwerpen en Amsterdam, waar winkels komen inkopen.

Jaarlijks levert ze zes dames-, zes kinder- en twee sportcollecties. "Dat is gas geven, hoor. De hele dag doen over het ontwerpen van één stuk is er niet bij. Ik noem mezelf eerder een zakenvrouw met een goed oog voor wat in het straatbeeld past dan ontwerper. Ik ambieer ook geen show in Parijs. Ik hoef niet te vechten met Elie Saab of Viktor & Rolf, dat is een andere tak van sport."

Samen met haar partner sinds dertien jaar, zakenman Ruben Bontekoe, vormt ze de directie van NP Fashion bv. "Hij bemoeit zich met het uitrollen van de winkels en zorgt dat de cijfers kloppen. We kunnen lezen en schrijven met elkaar, het is ook thuis 24/7 Nikkie."

Vintage verknipt

Viktor & Rolfs couture­collectie voor deze zomer – Boulevard of Broken Dreams – borduurt voort op de indrukwekkende ­collectie ‘Vagabonds’, waarin ze oude collecties recycleden. Het duo dook dit keer weer in de zoektocht naar conscious ­design, door vintage cocktail- en avondjurken uit ­diverse decennia als basismateriaal te gebruiken en daar flink de schaar in te zetten.

Kate Moss checkt 'Selected by Kate Moss' Beeld Michael Graste

Hoe doet ze het allemaal? "De wildste geruchten en namen van investeerders doen de ronde, maar we doen alles met eigen geld. Ik heb geen 27 Ferrari's voor de deur, alles wat verdiend wordt gaat terug in het bedrijf.

Daarnaast let ik scherp op personeelskosten en zit ik boven op de voorraad. Elke maandag krijg ik de toptienrapportage van wat is verkocht.

Wat zijn de slow - en hard movers, waar moeten we een swap maken? Zit het product waarin ik sterk geloofde niet in de top tien, dan gaan alle alarmbellen af en ga ik het pushen via de etalages. Ik ben bloedfanatiek."

Rock-'n-roll met kistjes
Zo wist ze onlangs het internationale topmodel Kate Moss te strikken als gezicht voor haar merk. "Zij is voor mij de belichaming van de collectie."

"Overdag rock-'n-roll met kistjes, 's avonds een kort jurkje met hakken en d'r haar zit nooit te perfect. Ik stuurde haar een mail en kreeg nog antwoord ook! Eenmaal op audiëntie in Londen hadden we een onwijze klik, en van het één kwam het ander."

"Ik dacht: fuck, ik ga gewoon ook vragen of ze een eigen collectie wil. Nu is er dus Selected by Kate Moss."

"Ze kiest echt zelf haar favorieten en vertelt waar ze aanpassingen wil. Zo was het jurkje dat ze droeg tijdens het feestje dat we vorige week hadden in het Soho House in Berlijn van origine een stuk langer, maar zij wilde 'm heel kort."

Uiteraard hangt er een flink prijskaartje aan Moss. Hoeveel ze kost wil Plessen niet kwijt, "maar de kosten wegen wel op tegen de baten." En het werkt. Sinds het feestje in Berlijn heeft Plessen er een paar grote klanten bij. KaDeWe en Lodenfrey bijvoorbeeld, zeg maar het Harrods van Duitsland.

"Natuurlijk mogen ze niet alleen Selected by Kate inkopen, mijn hele collectie moet erbij," zegt ze met een knipoog.

Er zijn meer plannen. Half maart begint ze een eigen lifestyleplatform, YoursToday.com, ­dagelijks 7 tot 15 minuten te bekijken op YouTube. Met alle presentatoren continu in Nikkielooks?

"Nee zeg, alleen als ze mijn kleren echt leuk vinden; kijkers zien het wanneer iets niet klopt. Zo is Kate echt dol op mijn Boss Ladytrui. Ze heeft hem meteen mee naar huis genomen, nog voordat ie is uitgeleverd. Stiekem dacht ik wel: please, er nog geen foto van online zetten."

Fiona Hering is modejournalist bij Vogue Nederland en RTL Boulevard. Wekelijks deelt ze haar visie op mode.

Gewoon meisje

Kunstenaar Frances Bean Cobain (24), dochter van de overleden grungerocker Kurt Cobain en zangeres Courtney Love, is het gezicht van de zomercampagne van Marc Jacobs.

Cobain zegt zich verre van een perfect model te voelen, maar een 'gewoon, menselijk meisje'. Eerder was ze model voor Hedi Slimanes Rock Diary en poseerde ze voor de Britse Elle in de ­pyjamabroek en het vintage vest die haar vader droeg op zijn trouwdag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden