PlusFilmrecensie
Nigeriaanse vrouwen eisen in documentaire Mrs. F. het podium op
In een observerende documentaire wordt Ifeoma Fafunwa gevolgd, oftewel Mrs. F. De Nigeriaanse wil de maatschappij veranderen via performancekunst.
In Mrs. F. zit Ifeoma Fafunwa in een taxi op weg naar Makoko, een straatarme buitenwijk van de Nigeriaanse hoofdstad Lagos, waar ze een theatervoorstelling gaat maken met vrouwen die daar wonen. Ze raakt in gesprek met de taxichauffeur, die betoogt dat een man best zijn vrouw mag bedriegen. Als Fafunwa hem vraagt hoe dat andersom zit, kapt hij haar direct af. “Dat is walgelijk.”
Het is niet zozeer dat de chauffeur de dubbele standaard niet ziet, maar dat hij die volstrekt vanzelfsprekend vindt. Het is iets wat Fafunwa steeds weer tegenkomt bij de mannen van Lagos. Achteloos wordt de visie verkondigd dat vrouwen minderwaardig zijn aan mannen. Een visie waar vrouwen dagelijks de (gewelddadige) gevolgen van ondervinden.
En dat is precies waarom Fafunwa haar werk doet. Met het project Hear Word! trekt ze door Nigeria en maakt ze met lokale vrouwen en professionele actrices voorstellingen die ze op straat spelen. Door vrouwen in hun eigen gemeenschap hardop hun problemen te laten uitspreken, doorbreekt ze de hardnekkige zwijgcultuur en laat ze zowaar ook de mannen voorzichtig reflecteren op hun gedrag.
Mrs. F. had een wat strakkere focus kunnen gebruiken. Zo voegen een paar scènes bij Fafunwa thuis weinig toe. Maar uiteindelijk is het ook juist die bescheiden, observerende stijl van regisseur Chris van der Vorm, die alle ruimte laat voor de vrouwen om het podium op te eisen.
De repetities ontmantelen gestaag de effecten van die zwijgcultuur. De vrouwen van het grotendeels op stelten gebouwde Makoko realiseren zich dat kleineringen en misbruik niet gewoon zijn. Of dat althans niet zouden moeten zijn. Fafunwa toont zich in dat proces van bewustwording een soms strenge, maar altijd empathische wegwijzer.
Mrs. F.
Regie Chris van der Vorm
Te zien op 9 maart in City en Tuschinski