Nieuws voor jongeren moet snel en gratis zijn

AMSTERDAM - De helft van de tijd die jongeren besteden aan het beluisteren, bekijken of lezen van nieuws op radio, televisie, internet of in de krant, wordt besteed aan gratis nieuwstitels. Daarmee is het aandeel gratis nieuws bij jongeren dubbel zo groot als bij ouderen.

Dat blijkt uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media. Het onderzoek naar nieuwsconsumptie onder jongeren maakt deel uit van de zogenoemde Mediamonitor die de mediawaakhond jaarlijks uitbrengt. Deze monitor werd dinsdag in Amsterdam overhandigd aan minister Ronald Plasterk (Media).

Aan betaalde nieuwstitels besteden jongeren slechts 13 procent van hun tijd: twee keer zo weinig als ouderen doen. Televisie, en dan vooral het NOS Journaal, is voor alle publieksgroepen verreweg het meest belangrijke nieuwsmedium. (ANP)

Jongeren hebben een duidelijke voorkeur voor snel en kort nieuws.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden