Plus

Nieuwe streamingdienst wil de klassieke muziek redden

Omdat Spotify voor de liefhebber van klassieke muziek te veel nadelen heeft, is er vanaf 6 september een alternatief: Primephonic, een streamingdienst voor de echte klassiko.

Dominic Seldis (l) en Thomas Steffens Beeld Marc Driessen

Over Spotify, Apple Music, Tidal, Deezer en al die andere streamingdiensten zul je de liefhebbers van popmuziek niet horen klagen, maar de verstokte klassiekemuziekluisteraars des te meer. Frustratie was voor Thomas Steffens dan ook de belangrijkste impuls om Primephonic op te zetten, een streamingdienst die zich louter op klassieke muziek richt en die biedt wat ­Spotify et alii nalaten.

Op zijn kantoor in de Blasiusstraat geeft Steffens tekst en uitleg, gesecondeerd door Dominic Seldis, de aanvoerder van de contrabassen van het Concertgebouworkest en daarnaast een bekend televisiehoofd. Zijn endorsement van Primephonic moet de toekomstige gebruiker verleiden een abonnement te nemen.

Seldis is oprecht enthousiast. "Ik kan mijn naam ook verbinden aan een nieuwe satésaus, ik word bedolven onder aanbiedingen. Maar mijn geloofwaardigheid staat op het spel. En dus zeg ik nee tegen zo'n saus, maar hartgrondig ja tegen Primephonic. Ik geloof werkelijk dat dit iets revolutionairs is, dat de klassieke muziekopnamen kan redden, want die cultuurschatten staan onder grote druk."

Grote woorden, zegt de verslaggever, wat Seldis beaamt. "Maar ik ben dead serious!"

Drie minuten of tachtig
"We gebruiken Spotify met veel liefde voor onze consumptie van popmuziek," zegt Steffens, "maar we baalden ontzettend dat het zo slecht werkte voor klassieke muziek. Tegelijkertijd is het evident dat streaming de toekomst is.

Het groeit met 40 procent per jaar. De verwachting is dat in 2023 wereldwijd 70 procent van de inkomsten in de muziek uit streaming zal komen. En we zien dat klassieke muziek in deze ontwikkeling niet meedoet."

Steffens staaft zijn betoog met wat getallen, die er inderdaad niet om liegen. "Klassieke muziek is 5 procent van de wereldwijde muziekconsumptie, maar slechts 1 procent van het streamingvolume.

En maar 0,3 procent van de streamingroyalty's. Spotify gooit alle inkomsten in een pot. Aan het einde van het jaar zien ze dat Rihanna 1 miljoen keer is gestreamd, Bruno Mars 2 miljoen keer en dus krijgt Bruno twee keer zoveel als Rihanna.''

Klassieke muziek redden
''Dat is best eerlijk, want beiden maken songs van een minuut of drie en dat is te vergelijken. Maar zet daar nu eens Beethovens Negende symfonie naast, die tachtig minuten duurt. Die krijgt diezelfde 0,1 procent per stream. Je zou dus niet moeten bijhouden hoe vaak iemand luistert, maar hoe lang. Daar heeft Spotify geen zin in, maar wij doen dat wel."

"Die Spotifymanier heeft namelijk invloed op de manier waarop klassieke artiesten hun albums samenstellen. Ze richten zich steeds meer op kortere werken. Dat heeft op langere termijn gevolgen voor hoe een genre zich ontwikkelt. Stukken van langere duur worden steeds ­marginaler."

Een popmuzieklabel haalt momenteel de helft van zijn inkomsten uit streaming. Voor klassieke labels is dat slechts 3 procent, zegt Steffens. "Dat is een ramp. Ze verliezen reguliere omzet en krijgen er nauwelijks digitale omzet voor terug."

Steffens' oplossing is simpel. De uitbetaling moet eerlijker en de liefhebber van klassieke muziek moet aan het streamen. "Op die manier red je de muziek. Dat willen we gaan proberen. Het klinkt pretentieus, maar je moet hoog ­mikken."

Geluidskwaliteit
Hamvraag: waarom streamen de klassiko's niet of nauwelijks? Steffens voert vier oorzaken aan. Een: Spotify voldoet niet. "Als een stuk uit meerdere delen bestaat, zie je al gauw door de bomen het bos niet meer." Twee: de geluidskwaliteit is voor de helft van de luisteraars onvoldoende. Drie: de aanbevelingen zijn zwak.

"Als ik naar Bach luister, zegt Spotify dat ik ook Händel eens zou moeten proberen. Nou, dat had ik zelf ook al bedacht. Daarom werken wij met avontuurlijker hidden gems." Vier: de achtergrondinformatie is bij Spotify afwezig. "Klassiekemuziekliefhebbers zijn de enige mensen die cd-boekjes lezen. Dus leveren wij die info."

"Weet jij," zegt Dominic Seldis, hoeveel mensen er bij Spotify fulltime met klassieke muziek bezig zijn?" De verslaggever gokt op vijf mensen, maar dat blijken er vijf te veel. "Kortom, hier is nog veel te bereiken en dat is precies wat Primephonic wil gaan doen," zegt Seldis.

Afgesloten contracten
Steffens heeft inmiddels contracten afgesloten met 408 van de 418 klassieke platenmaatschappijen die er op de wereld bestaan. "We willen onbeperkt toegang bieden tot alles wat er is. Zeven labels doen niet mee. Die willen domweg niet streamen. Dat betreft kleinere, zeer gespecialiseerde labels. Maar die gaten heeft Spotify dus ook."

Primephonic zal de vier eerdergenoemde pijnpunten oplossen, zegt Steffens. "Bij popmuziek heb je maar drie datavelden nodig. Artiest, naam van het album, naam van het liedje.

Bij klassieke muziek zoek je naar componist, ­orkest, dirigent, solist, het stuk enzovoorts. Daar komt bij dat er van een symfonie van ­Mozart soms honderden opnamen bestaan. Die kun je straks oproepen met één druk op de knop. De data worden ingevoerd door ons catalogusteam."

Hoofd boven water
Opmerkelijk: bij Primephonic hebben alle werknemers een conservatoriumachtergrond. "Dat moet ook," zegt Steffens, "want klassieke muziek vraagt gespecialiseerde kennis. Tegelijkertijd is het de sneue realiteit van de huidige jonge professionele musicus. Ze moeten dit werk ernaast doen om het hoofd boven water te kunnen houden."

Primephonic is vanaf 6 september beschikbaar, in Nederland, Engeland en Amerika, voor iPhone en desktopcomputers van Apple. De Androidversie volgt eind oktober. Abonnementen zijn er van 8 tot 15 euro per maand, afhankelijk van de gewenste geluidskwaliteit. Voor 15 euro belooft Steffens hi-res 24-bits cd-kwaliteit.

"Voor 8 euro krijg je mp3-kwaliteit, maar een betere variant dan Spotify. Er zijn wereldwijd 20 miljoen mensen die elke dag geconcentreerd naar klassiek muziek luisteren. Dat zijn serieuze statistieken. Als ik daar een paar honderdduizend mensen van binnenhaal, zijn we al een heel eind op de goede weg."

"Dit is de toekomst," zegt Seldis.

De app Primephonic is vanaf 6 september beschikbaar voor iPhones en Applecomputers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden