Plus Cabaretrecensie

Nieuwe show Soundos El Ahmadi is flinke stap vooruit

Wat Soundos El Ahmadi in Niets Te Verliezen doet, is de toeschouwer laten voelen hoe zij vaak wordt bejegend. Het is een flinke stap vooruit voor de cabaretière.

Soundos El Ahmadi Beeld ANP Kippa

Stel je bent cabaretière, je presenteert ergens in de provincie een avondje met korte stand-upoptredens en de theaterdirecteur zegt van tevoren dat hij normaal geen 'exotische artiesten' programmeert.

Hoe reageer je daar op? En wat zeg je als alle anderen na afloop een fles droge witte wijn krijgen en jij wordt afgescheept met olijfolie, omdat Marokkaanse vrouwen zo van koken houden? Terwijl je echt ranzig veel zin had in die witte wijn?

Wat Soundos El Ahmadi in Niets Te Verliezen goed doet, is de toeschouwer laten voelen hoe zij vaak wordt bejegend. Uit racisme. Of seksisme. En dan niet op een zielige manier, ben je gek, maar op keiharde, confronterende wijze.

Er hangen drie bokszakken op het toneel, die richting het slot flink wat klappen te verduren krijgen. Uit frustratie, maar ook uit strijdlust. Niemand zal de zaal verlaten met het idee dat deze dame over zich heen laten lopen.

Haar vierde avondvullende voorstelling is een flinke stap vooruit voor El Ahmadi, die in het verleden nog weleens lang bij hetzelfde onderwerp wilde blijven hangen en daar niet altijd veel boeiends over had te vertellen.

Af en toe zie je daar nog iets van terug in Niets Te Verliezen. Zo heeft een geïsoleerd verhaal over het jetskiongeluk in haar jeugd te weinig zeggingskracht.

Ook een lange verhandeling over haar veelbesproken deelname aan Expeditie Robinson lijkt aanvankelijk wat obligaat, maar die buigt ze bijna ongemerkt om naar sterke zelfanalyse.

Achter de grote bek van El Ahmadi (die in haar publieksparticipatie soms zelfs intimiderend overkomt) gaat een vrouw schuil die best onzeker kan zijn, maar zich weigert neer te leggen bij haar eigen imago.

De bak stront die ze na Robinson over zich heen kreeg, was niet lekker. 'Fragiele witte mensen' waren er waarschijnlijk aan onderdoor ­gegaan. Zij bleef staan.

Niets Te Verliezen

Door Soundos El Ahmadi
Gezien 18/1, Theater De Stoep, Spijkenisse
Te zien 23 t/m 25/1, Theater Bellevue

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden