Nieuwe serie Vliegende Hollanders: een geschiedenisles als een spannend jongensboek

De nieuwe serie Vliegende Hollanders door regisseur Joram Lürsen ziet er prachtig uit en is een geschiedenisles als een spannend jongensboek.

Op latere leeftijd worden Plesman en Fokker gespeeld door Daan Schuurmans en Fedja van Huêt.Beeld Avrotros

Het is juni 1919 en The Great War is koud voorbij wanneer Albert Plesman (Steef de Bot) in Londen op bezoek gaat bij een hoge Britse militair. Plesman organiseert een vliegshow, de Eerste Luchtvaart Tentoonstelling Amsterdam (ELTA), maar die is niet compleet zonder de bijdrage van het Britse Royal Flying Corps.

De Brit weigert zolang Anthony Fokker ook gast is op de ELTA. Fokker heeft in de oorlog vliegtuigen aan de Duitsers geleverd, waardoor veel Britse slachtoffers zijn gevallen. “Hij is een oorlogsmisdadiger,” oordeelt de hoge militair. “Hij is een publiekstrekker,” roept Plesman enigszins wanhopig, in steenkolenengels.

Zijn volgende argument is overtuigender: “Ik wil laten zien dat vliegtuigen niet alleen voor de oorlog zijn, maar dat we ze voor goede dingen kunnen gebruiken.” Wat echter vooral indruk maakt bij de militair zijn de kletsnatte schoenen waarmee Plesman het kantoor is binnengestapt – hij is uit de Noordzee gevist na een noodlanding op water in de proloog van Vliegende Hollanders.

Met deze opening wordt Albert Plesman fraai gekenschetst als een doorzetter en idealist. De burgerluchtvaart stond in de kinderschoenen, vliegtuigen dienden vooral als oorlogsmateriaal. Zelfs Anthony ­Fokker (Bram Suijker), een opportunist die vooral op snelle winst uit was, zag weinig in de burgerluchtvaart: “Taxi’s in de lucht?!”

Tot elkaar veroordeeld

Dat idealist Plesman en opportunist Fokker tot elkaar veroordeeld waren in de pioniersjaren van de 101 jaar geleden opgerichte Koninklijke Luchtvaart Maatschappij vormt de rode draad van de achtdelige dramaserie Vliegende Hollanders. Ook hun afkomst en aanpak stonden haaks op elkaar: Plesman was de zoon van een eierboer en werd daarom niet serieus genomen door de geldschieters van de KLM; Fokker kwam uit een rijke familie, maar werd door zijn vader veracht vanwege zijn bedenkelijke zakelijke keuzes.

Vliegende Hollanders.Beeld Mark van Aller/avrotros

En terwijl Plesman wordt neergezet als rechtdoorzee, een man die van zijn vrouw moet leren dat je ook tijdens het tennissen kan lobbyen, deinst Fokker niet terug voor het regelen van dubieuze zaakjes in rokerige hoerententen. De zakenpartner in kwestie is een besnorde Rus die proost op Lenin en Iwan Smirnoff heet – dat had een tandje minder karikaturaal gemogen.

Goedzaak vs. slechterik

Vermeld dient te worden dat de serie geïnitieerd is door familielid Jeroen Plesman die als executive producer op de aftiteling is vermeld. Plesman komt er wellicht daardoor wat beter af dan Fokker, hoewel regisseur Joram Lürsen (Bankier van het Verzet, Publieke Werken) er geen simpel goedzak-versus-slechterikverhaal van heeft gemaakt. Dat de dubieuze reputatie van Fokker niet uit de weg wordt gegaan geeft eerder aan dat Vliegende Hollanders geen kritiek­loze ode aan deze luchtvaartpioniers is geworden.

De serie ziet er prachtig uit, mede door vernuftig gebruik van archiefmateriaal dat regelmatig naadloos overgaat in de nagespeelde scènes. Op oudere leeftijd worden Plesman en Fokker gespeeld door Daan Schuurmans en Fedja van Huêt, die - in één van de twee afleveringen die de pers te zien kreeg – hun rollen extra aanzetten. Maar in die zesde aflevering staat dan ook een hoop op het spel, met de vlucht van de Uiver, die in 1934 meedeed aan de race van Londen naar Melbourne. En hoewel iemand met enige kennis van de luchtvaartgeschiedenis weet hoe die race is afgelopen, is die aflevering behoorlijk spannend. Vliegende Hollanders is een geschiedenisles als een spannend jongensboek.

Vliegende Hollanders (8 afl.)

Regie Joram Lürsen
Met Steef de Bot, Bram Suijker, Daan Schuurmans, Fedja van Huêt