Nieuwe opname van de Missa solemnis van Beethoven: een verbluffend spelniveau

Freiburger Barockorchester, René Jacobs, Ludwig van Beethoven: Missa Solemnis Beeld
Freiburger Barockorchester, René Jacobs, Ludwig van Beethoven: Missa Solemnis

Het betoverendste moment in Beethovens Missa solemnis is ongetwijfeld het orkestrale preludium dat de afsluiting is van het Sanctus en tegelijkertijd de inleiding van het Benedictus. We zitten op dat punt in het hart van de mis, het moment waarop de priester de kelk en de hostie aan de kerkgangers toont, ter viering van de transsubstantiatie, het moment waarop wijn en brood veranderen in het lichaam van Christus. In de grootse en meeslepende Missa solemnis wordt de muziek op dat punt een stil gebed, compleet met vioolsolo. Wie ernaar luistert, kan maar tot één conclusie komen: Beethoven was een diep gelovig mens.

In de nieuwe opname van de Missa solemnis die dirigent René Jacobs maakte met het Freiburger Barockorchester hou je bij dat Praeludium anderhalve minuut de adem in bij het horen van zo veel muzikale ootmoedigheid. En het is niet het enige moment waarop je verbluft bent over het spelniveau, van zowel orkest, koor als solisten.

Jacobs, die zoals altijd sterk vanuit de tekst musiceert, dringt als weinig anderen door tot de essentie van deze in alle opzichten buitengewone mis, die Beethoven had toegezegd aan zijn patroon, de aartshertog Rudolph van Oostenrijk, toen die werd geïnstalleerd als aartsbisschop. Maar Rudolph kreeg het stuk pas drie jaar na de plechtigheid, omdat Beethovens creatieve proces volledig uit de hand was gelopen. De muziek was het wachten meer dan waard.

Freiburger Barockorchester, René Jacobs
Ludwig van Beethoven: Missa Solemnis
(Harmonia Mundi)