Plus

Nieuwe mensen ontmoeten? Het kan via de app Clubhouse

De app Clubhouse wint in razend tempo aan populariteit en geeft gebruikers precies wat ze in deze ­dagen van isolatie missen: laagdrempelige ­ontmoetingen met ­nieuwe mensen.

Met de app Clubhouse communiceren mensen met elkaar door middel van spraakberichten. Beeld REUTERS
Met de app Clubhouse communiceren mensen met elkaar door middel van spraakberichten.Beeld REUTERS

“Ik heb in het afgelopen uur meer mensen ontmoet dan in heel 2020,” zegt een van de Clubhousegebruikers in een ‘room’ met zes anderen. Het enige wat er gebeurt op het sociale medium is praten, want Clubhouse draait volledig om het voeren van audiogesprekken met bekenden en onbekenden en het beluisteren daarvan; een magische combinatie, zo blijkt.

Het virtuele clubhuis heeft in hoog tempo terrein gewonnen in Nederland. Vrijdag was de app een van de drie populairste gratis apps in de Appstore van Apple.

Niets wordt bewaard

De app – die er vooralsnog alleen voor iPhone, iPad en iPod is – biedt de gebruikers digitale kamers (clubhuizen) waarin iedereen gesprekken kan ­organiseren. Dat kan uiteenlopen van lukrake lunchgesprekken tot discussies over de laatste ontwikkelingen in een niche of een interview met Elon Musk. Niets wordt bewaard en gesprekken kunnen niet worden teruggeluisterd. Gebruikers kunnen overigens ook kamers ‘binnenvallen’ en meeluisteren of hun virtuele hand opsteken om mee te praten.

Het is precies waar mensen nu behoefte aan hebben, zegt Beate Volker, hoogleraar sociale netwerken aan de Universiteit van Amsterdam. “Die toevallige ontmoetingen met mensen buiten je eigen bubbel zijn onmisbaar in het leven. Op zulke momenten leer je iets nieuws, leer je een ander te begrijpen of je wordt je er op zijn minst van bewust dat er ook mensen op de wereld zijn, met een andere mening of visie dan die van jou.”

De hoogleraar waarschuwde eerder al voor meer polarisatie doordat toevallige contacten en gesprekken als gevolg van de coronamaatregelen zijn weggevallen. “Als iedereen in zijn of haar eigen bubbel blijft zitten, verliezen we oog voor de ander en daarmee ook het gevoel van verbinding met anderen in de samenleving.”

De Amsterdamse zelfstandig ondernemer Ginny Ranu, die ook op Twitter en Instagram actief is, wist zich snel populair te maken in het digitale clubhuis. Ze zet verschillende keren per week een gesprek op waaraan honderden mensen deelnemen. ­“Elke donderdag om zes uur ’s avonds doe ik ‘snacktalk’, omdat ik zo van ­frituur houd, maar ik organiseer ook serieuze gesprekken. Ik wil taboe­onderwerpen bespreken, maar het mag ook grappig zijn; net als in het echte leven.”

Meer respect

In haar Clubhousegesprekken ontstonden persoonlijke dialogen tussen mensen die elkaar niet kennen. “Daar leent Clubhouse zich ook voor,” zegt Ranu. “Instagram is inmiddels een soort Tell Sell geworden waar iedereen iets moet verkopen of likes moet winnen. Spreken is persoonlijker, waardoor mensen volgens mij ook dicht bij zichzelf blijven en meer ­respect tonen. Dat vind ik mooi om te zien. Sociale media kunnen best polariserend werken, heb ik gemerkt de afgelopen jaren, deze app heeft juist de potentie om mensen dichter bij ­elkaar te brengen.”

Wie de app heeft, mag zich enigszins speciaal wanen, want alleen wie een uitnodiging heeft ontvangen of wordt binnengelaten door een insider kan meedoen in Clubhouse.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden