Plus

Nieuwe hoofdredacteur AD: 'De krant lezen mag ook gewoon leuk zijn'

Hans Nijenhuis (53) wordt de nieuwe hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad. Per 1 mei volgt hij Christiaan Ruesink op, die hoofdredacteur wordt van tijdschrift Voetbal International.

Hans Nijenhuis komt over van NRC Handelsblad, waar hij in 1987 begon als verslaggever.Beeld anp

Nijenhuis komt over van NRC Handelsblad, waar hij in 1987 begon als verslaggever. Hij was correspondent in Moskou, stond aan de wieg van Nrc.next en zat een tijdje in de hoofdredactie van NRC. Ook werkte hij een korte tijd als operationeel directeur bij uitgeverij De Bezige Bij. De functie die hij de laatste jaren bij NRC vervulde, was die van chef opinie.

Het AD is na De Telegraaf het grootste dagblad van Nederland, met zeven regionale edities en een oplage van 340.000. Bovendien deelt de redactie kopij met de regionale kranten die De Persgroep afgelopen jaar inlijfde (Tubantia, De Stentor, De Gelderlander, de PZC, het Brabants Dagblad, BN de Stem en het Eindhovens Dagblad) en met Het Parool.

Wat gaat u veranderen bij het AD?
"Volgens mij staat het al vrij aardig. Het AD is de enige krant die alle lagen van de bevolking bereikt, dus niet alleen de hoogopgeleide of de ontevreden Nederlander, maar ook de gewone. Dat is best uniek. De redactie herbergt bovendien goede journalisten en er worden fijne stukken geschreven, maar de redactie schrikt er soms voor terug om die stukken ook met glans te presenteren. Deze week had het AD een geweldig stuk over het optreden van Youp van 't Hek in l'Olympia in Parijs, maar daar wordt dan niet genoeg mee uitgepakt. Zo'n verhaal moet op de voorpagina."

Wat staat nog meer op uw lijstje?
"Ik wil onderzoeken hoe we het maximale uit de samenwerking met de regionale titels kunnen halen. Nu wordt nog vooral de kopij van het AD gebruikt door de regiokranten, maar volgens mij moet het ook andersom werken. Niemand schrijft zo goed over de situatie in de kleedkamer van FC Twente als de sportredactie van Tubantia. Internet brengt alles dichterbij, je leest er de beste stukken over het Witte Huis en ook over IS, maar nieuws uit de regio blijft lastig. De regiotitels incluis is het AD een organisatie van 900 journalisten, veruit de grootste krantenredactie van Nederland. Daar moeten we de vruchten van plukken."

Wanneer kwam het eerste contact met AD tot stand?
"Gek genoeg heb ik ruim een jaar geleden al een gesprek gehad met Christiaan Ruesink. Hij belde me met de vraag of ik geïnteresseerd was om iets bij het AD te gaan doen - natuurlijk nog niet met het idee dat dat zijn functie zou zijn. Daarop hebben we een paar keer plezierig gesproken. Op dat moment gebeurde er echter iets in de privésfeer: bij een routine­onderzoek werd er een tumor in de borst van mijn dochter gevonden en daarop heb ik alles afgezegd tot de situatie stabiel was. Toen Christiaan onlangs besloot naar Voetbal International te vertrekken, hebben we elkaar weer snel gevonden. Ze zochten iemand die de AD-journalisten bij elkaar kan brengen. Dat ben ik."

Hoe ziet u de strijd met De Telegraaf om de grootste krant van Nederland te zijn voor u?
"Samen met de regionale titels zijn we al de grootste. De Telegraaf is ook een heel mooie krant, maar in de manier van verslaggeving is het glas vaker halfleeg dan halfvol. Als je die krant leest, vraag je je af: gaat het echt zo slecht met Nederland? Kijk, als mensen zich op een onheuse manier verrijken, moeten we daar natuurlijk kort op zitten, maar de krant lezen mag ook gewoon leuk zijn."

Is de overgang van NRC naar AD niet heel groot?
"Dat zou je misschien zeggen. Maar ik denk dat mijn collega's bij NRC zullen zeggen dat ik altijd al een beetje AD was. De toon van het AD is wat toegankelijker en populairder. Dat past bij mij."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden