Plus

Nieuwe expo Foam toont geregisseerde zwarte utopie

I Can Make You Feel Good is een solo-expositie van fotograaf Tyler Mitchell. In zijn werk creëert de Amerikaan een black utopia: zwarte jongeren die plezier maken. Een idylle die zich zelden voordoet.

Boys of Walthamstow, 2018. Beeld Tyler Mitchell

Hij staat er een beetje schuchter bij, verlegen lijkt het wel. Hij draait wat met zijn armen op zijn rug. Achter hem hangen zijn foto's groot opgeblazen aan de wanden van een bovenzaal in fotografiemuseum Foam.

Hij is Tyler Mitchell. De Amerikaanse fotograaf die vorig jaar superster Byoncé foto­grafeerde. Twee van zijn foto's van de zangeres sierden de covers van het befaamde September issue van de Amerikaanse Vogue.

Daarmee schreef Tyler Mitchell geschiedenis, want hij was de eerste zwarte fotograaf in het toen 126-jarige bestaan van het blad, die de cover schoot. Om hem daarmee ook meteen een superster te noemen, gaat wellicht wat ver, maar Mitchell is wel een van de getalenteerdste fotografen van dit moment.

In Foam is nu de tentoonstelling van Mitchell te zien: I Can Make You Feel Good, bestaande uit foto's en twee videowerken. Hij is er zelf bij. Een beetje beduusd, want het is zijn eerste solotentoonstelling. Met vrij werk, werk dat hij in opdracht schoot (Converse, Givenchy, American Eagle, Marc Jacobs), en twee videowerken.

Black utopia
In zijn werk wil Michell de kijker een, zoals hij het noemt, black utopia tonen. Jonge, zwarte mensen die hij intiem, sensitief, trots en ontspannen heeft vastgelegd. Met die titel zoekt hij doelbewust en kleurrijk - na een bezoek aan Cuba is kleur een ondersteunend element in zijn utopie - het contrast met de realiteit, waarin deze beelden niet vanzelfsprekend zijn.

Mitchell wijst op een foto, een afbeelding uit een fotoshoot die hij maakte voor Calvin Klein. Een jong, zwart, supertrots en shining echtpaar met twee baby's.

"Onderwerp en locatie gaan in mijn werk altijd met elkaar in gesprek. Deze foto is voor mij het centerpiece van deze tentoonstelling. Hoe intimiteit en 'the black subject' samenkomen. De foto is genomen in Howard Beach, een wijk van Queens met veel raciale conflicten. Daar deze all-American familie neerzetten met op de achtergrond de Amerikaanse vlag. Hoe krachtig is deze foto? Dat wil ik laten zien, dat is belangrijk in mijn werk."

Wat Mitchell heeft beïnvloed, wat hem bezighield, is dat hij op sociale media vaak witte mensen plezier zag maken, wat, zoals hij dacht, niet leek weggelegd voor zwarte mensen. "Ik kwam vaak sensuele, jonge, aantrekkelijke blanke modellen tegen die vol plezier rond renden en vrij waren. Ik zag dit soort beelden echter maar heel zelden van donkere mensen, althans niet in de fotografie die ik toen kende."

Grote zitzakken
Dus ging Tyler Mitchell die beelden zelf maken. Zoals in het videowerk Idyllic Space. De bezoeker moet op grote zitzakken gaan liggen om de video, die op het plafond is geprojecteerd, te kunnen aanschouwen. Te zien, in slow motion met repeterende sprookjesachtige muziek, zijn vrolijke jonge, zwarte mensen die schommelen, ijs eten, op kinderfietsjes steppen, met elkaar dollen, tikkertje spelen.

Hier is het dat Mitchell zijn zwarte utopie ten volle etaleert. Geregisseerd, dat wel, maar daarvoor is hij ook kunstenaar. Om te verbeelden hoe die zwarte utopie er uit kan zien, om die droom realistisch te maken.

Untitled Two Girls Embrace, 2018. Beeld Tyler Mitchell

Geheel onschuldig zijn de beelden niet. We zien elementen die ook staan voor onderdrukking: kettingen en pistolen. Symbolen die, aldus Mitchell, verwijzen naar de manier waarop het zwarte lichaam nog altijd wordt gepolitiseerd.

Met het tonen van waterpistolen refereert hij aan de twaalfjarige Tamir Rice, die in 2014 door de politie werd doodgeschoten terwijl hij aan het spelen was met een speelgoedpistool.

Voor Mitchell is, zoals de Calvin Klein-foto bewijst, werk in opdracht geen belemmering om ook zijn boodschap uit te dragen. Trots, hoop, waardigheid zijn constanten in zijn werk. Opdrachten en vrij werk bieden hem de mogelijkheid zijn utopische universum te creëren, "of ik nu Beyoncé, Spike Lee, skaters in Cuba of mijn allerbeste vrienden fotografeer."

Idyllische beelden
Hoewel hij zichzelf niet direct als politiek fotograaf ziet, kan het werk van Tyler Mitchell niet los worden gezien van het (artistieke) statement dat hij met deze tentoonstelling maakt: het streven die utopie tot werkelijkheid te maken.

In het videowerk Chasing Pink, Found Red, filmt hij dertig zwarte jongeren die in Central Park picknicken. Idyllische beelden, waar hij dertig minuten audiofragmenten onder heeft gezet.

Mitchell vroeg mensen die hem volgen, vrienden en familie om een gesproken boodschap, waarin ze een specifiek voorbeeld gaven van alledaagse voorbeelden van racisme en vooroordelen. Confronterend. Black utopia is nog ver weg, zo lijkt het.

I Can Make You Feel Good van Tyler Mitchell is te zien tot en met 5 juni in Foam, Keizersgracht 609.

De cover van Vogue met Beyoncé Beeld Tyler Mitchell
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden