PlusInterview

Nieuwe docuserie Han Peekel over tv: ‘We besteden er meer tijd aan dan aan onze partners’

Han Peekel sprak met veertig televisiemakers, onder wie Peter R. de Vries. Beeld Marlies Wessels
Han Peekel sprak met veertig televisiemakers, onder wie Peter R. de Vries.Beeld Marlies Wessels

Televisiemaker Han Peekel is momenteel bezig aan een bijzondere docuserie: 70 jaar TV: Je beste vriend. Hij spreekt veertig televisiemakers over de geschiedenis van het medium. ‘Het nostalgische tv-moment zal nooit verdwijnen.’

Mag het ruim dertig jaar geleden zijn dat Han Peekel (73) zijn laatste aflevering van Wordt Vervolgd presenteerde, tot op de dag van vandaag wordt hij aangesproken over het stripprogramma. “Dan zit ik in een restaurant en staat er ineens een volwassen man aan mijn tafel om spontaan Donald Duck of Woody Woodpecker na te doen.”

Thuis in zijn fraai verbouwde huis in Blaricum zijn de contouren van zijn Wordt Vervolgd-verleden én stripliefhebberij nog lang niet vervaagd. Bij binnenkomst in de hal lonkt meteen een Batmanflipperkast, op tafel liggen tal van strips en in zijn studio staan er honderden geordend. Aan de wand hangen verschillende portretten en tekeningen: van Han Peekel als Obelix tot een immense cartoon van Hein de Kort. “Eens een liefhebber, altijd een liefhebber.”

In de hoek staat een gitaar voor het grijpen. Han Peekel is behalve stripfanaat en presentator ook muzikant, liedjesschrijver, producent en televisiemaker. Zijn eerstvolgende project is 70 jaar TV: Je beste vriend, een vierdelige docuserie over het medium televisie, dat in oktober zeventig jaar bestaat. Peekel interviewt veertig televisiemakers die allen één ding gemeen hebben: de passie voor televisie. Het wordt een reeks die geschoeid is op de leest van het TV Monument, een programma waarin Pekel vanaf 2009 bekende Nederlanders portretteert. “De impact van televisie is altijd groot gebleven. Volgens wetenschappelijke gegevens kijken we dagelijks gemiddeld drie uur en 22 minuten televisie. Dat is meer tijd dan er wordt besteed aan partners, kinderen, of het lezen van een mooi boek. Het is het vertrekpunt van deze serie is ‘televisie als huisgenoot’.”

Peter R. de Vries

Peekel strikte televisierecensent Angela de Jong voor een gesproken column en interviewde veertig televisieliefhebbers; van Matthijs van Nieuwkerk, Fidan Ekiz en Koos Postema tot Paul Römer, Humberto Tan en Paul de Leeuw.

En Peter R. de Vries. Nog maar een maand terug zat Pekel tegenover de misdaadverslaggever die vorige week overleed. “Peter koesterde de televisie, het was zijn podium. Zonder, zo vertelde hij, had hij nooit zoveel kunnen bereiken,” aldus Peekel, die het interview met De Vries naar voren haalde en vervroegd uitzond. “Als eerbetoon. Peter was een uitzonderlijke persoonlijkheid. Een man van niet lullen, maar doen.”

Peekel was bij de uitvaart in Carré. “Ik heb mijn tranen de vrije loop gelaten. Ik was zo onder de indruk van de sprekers, zijn familie, partner, zoon en dochter.”

Vier thema’s

Peter R. de Vries komt straks, bij het vierluik in oktober, zeker terug in de docuserie. Peekel verdeelt de reeks in vier thema’s: televisie als trooster, nar, verteller en onruststoker. “Toen Swiebertje bij Saartje in de keuken een stuk boterkoek at, hadden we er een vriend bij. Onder troosttelevisie versta ik ook de liefdesprogramma’s, de huwelijksmakelaar, maar ook tv als stervensbegeleider. Denk aan programma’s als De Kist, Over Mijn Lijk, Leven voor de dood. Als nar hadden we Van Kooten en De Bie, Pisa, Kopspijkers en nu Even Tot Hier en Zondag met Lubach.”

Bij televisie als verhalenverteller komt Peekel uit bij makers als Simon Carmiggelt (Kronkel), Ruben Terlou (over China), Özcan Akyol (over Turkije) en Matthijs van Nieuwkerk. “Hoe Matthijs met De Wereld Draait Door erin slaagde dat gezelligheidsgevoel te kweken zonder week te worden; hij verdient de ereprijs van de grootste televisiemaker ooit. De anekdote van Maarten Spanjer is legendarisch. Hij zei aan tafel dat Johan Cruijff hem had verteld regelmatig naar DWDD te kijken. Matthijs stond op, liep een rondje om de tafel met een blik in de ogen van ‘God heeft mij gezien’. Tien jaar later bleek dat Spanjer het verhaal uit zijn duim had gezogen. Het moment blijft magisch.”

Toekomst

Televisie, zo stelt Peekel, ‘is een constante stroom van informatie, kennisoverdracht, emotie, ontroering en verwondering’. “Neem de aankomst van de slachtoffers van de MH17 in Eindhoven, die enorme stoet van auto’s. Natuurlijk kunnen mensen dat laten vertellen of lezen in de krant. Maar de impact van de beelden is vele malen groter.”

Kom bij Peekel niet aan met sombere bespiegelingen dat televisie kijken eindig is. “De krant is ook niet verdwenen. Ik maak me geen zorgen over de televisie. Jongeren kijken ook naar andere media, sociale media, YouTube – ook een afgeleide van tv trouwens –, maar waarom zouden ze niet naast elkaar kunnen bestaan? Paul de Leeuw vertelde dat zijn zonen vaak op hun telefoon kijken. Tot ze er horendol van worden en toch voor een groot scherm zitten. Dan ontstaat er toch weer dat nostalgische moment van ‘samen tv kijken’, het gevoel van natte haren, chips en cola. Dat gaat echt niet verdwijnen.”

­­

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden