Plus Interview

Nieuwe Cleopatra: een exotische diva als zeer kordate vrouw

Wies Bloemen en Peter Pluymaekers laten jongeren zien dat Shakespeares Cleopatra verleidelijk is, maar vooral heel doelgericht en slim. In Cleopatra zit tekst met rijm en dans met lef. ‘Soms zakt ze door het ijs.’

Melisa Diktas (l) en Mehrnoush Rahmani in Cleopatra: ‘In deze productie laten we echt onszelf zien.’ Beeld Sjoerd Derine

“Ik pof je op je kop,” tettert Cleopatra. “Hou je smoel, toy!” Shakespeare heeft het zeker niet zo geschreven, Burgersdijk, Buddingh en hun opvolgers hebben het nooit zo vertaald. We horen het in de gloednieuwe versie van Antonius en Cleopatra die Wies Bloemen en Peter Pluymaekers met acht jonge performers maakten en die de exotische diva presenteert als een zeer kordate vrouw.

Mehrnoush Rahmani (Teheran, 1982) is Cleopatra en vindt de tekst mooi. Volgens haar zit er dankzij het rijm en binnenrijm een lekker ritme in. “Ik heb het origineel gelezen en ook de versie van Burgersdijk. Dat helpt om het stuk te begrijpen en bij het fantaseren over wie deze Egyptische koningin is. Tijdens de repetities hebben we veel improvisaties gedaan om uit te zoeken wat deze vrouw ons als spelers te vertellen heeft. Waarom maken we dit stuk?”

Chocola maken

“Zo is naast de vertaling van Shakespeares Engels naar hedendaagse urban taal – door Pluymaekers en Gertjan Mulder alias Brainpower – op basis van onze improvisaties ook compleet nieuwe tekst ontstaan. De oorspronkelijke plotlijn hebben we min of meer behouden, maar het verhaal is enorm ingekort. Wij vertellen het met een mix van disciplines: teksttoneel, dans, zang, spoken word en videobeelden. Iedereen mag daar zelf chocola van maken.”

Medespeler en danser Melisa Diktas (Alkmaar, 1995) heeft Cleopatra op het witte doek gezien, zij raakt juist geïnspireerd door beelden. Ze vindt het leuk dat op het toneel input van alle performers is terug te vinden.

“Iedereen heeft zo zijn eigen interpretatie over de relatie van dit tweetal. Toch is het duidelijk wat er gebeurt, hebben we bij de try-outs gemerkt. De jongeren die het zagen, moesten vaak wel lachen om de tekst en herkenden er dingen in van henzelf.”

Groter en vetter

Zowel Diktas als Rahmani heeft haar sporen ook buiten het theater verdiend, ze werkten mee aan shows en series voor televisie en concertzaal. De eerste danste onder andere bij The Voice of Holland en De Toppers in Concert. De tweede speelde in Moordvrouw en Flikken Rotterdam. In hoeverre is dat anders?

Diktas: “In het theater mag het veel groter en gekker zijn. En in deze productie laten we echt onszelf zien. Voor de camera is het meestal de stijl van een choreograaf die ik uitvoer, nu dans ik lekker op mijn eigen manier.”

Daar sluit Rahmani zich bij aan. ‘The fatter the better’ is volgens haar deze keer het devies. “Voor de camera wil een regisseur het meestal naturalistisch, realistisch. In dit stuk speel ik in een heel fysieke, expressieve speelstijl. Op het podium mag het groot.”

Feministisch stuk

Diktas: “Het leuke is: na elke try-out hadden we weer nieuwe ideeën en hebben we dingen aan de voorstelling veranderd.” “We leren veel van elkaar,” zegt Rahmani, “er is een goede dynamiek in de groep. Iedereen is bereid nieuwe dingen uit te proberen en scènes om te gooien. Dat houdt het fris en spannend.”

Antonius verdween uit de titel, de hoofdrol is voor Cleopatra. Is het een feministisch stuk dat ze de afgelopen maanden samen maakten?

Strijdbare Cleopatra

Rahmani: “Er wordt echt iets gezegd over de vrouwelijke kracht, dat is zeker een statement. In het tweede deel van de voorstelling zie je een heel strijdbare Cleopatra: zij blijft stabiel, wil wel onderhandelen met de vijand, geeft niet op. Aan de nieuwe machthebber geeft ze zich niet over. ‘Ik bepaal zelf de koers van mijn leven’ is haar motto.”

“Dit is geen pamflettistische voorstelling,” voegt Rahmani eraan toe. “We zeggen niet: de vrouw is beter dan de man. Wel: de vrouw is krachtig. Van alle personages tonen we echter ook de minder sterke kant. Cleopatra is geen onfeilbare vrouw die mannen om haar vinger windt. Ze zakt soms wel door het ijs.”

“Dat vind ik het mooie eraan,” vult Diktas aan. “De mannen wankelen ook, de vrouwen zijn ook sterk. Net als in het echte leven.”

Cleopatra, Danstheater AYA & ZEP Theater­producties, 7-10/10 De Krakeling, 17/10 Podium Mozaïek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden