Nieuwe baan voor bij KCO ontslagen Gatti

Daniele Gatti, die begin augustus bij het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) op staande voet werd ontslagen op grond van een vertrouwensbreuk na seksueel grensoverschrijdend gedrag binnen de orkestgelederen, heeft een nieuwe baan.

Daniele Gatti. Beeld Getty Images

Hij wordt met onmiddellijke ingang de nieuwe chef-dirigent van het Teatro dell'Opera di Roma.

Het contract, dat hem voor drie jaar aan het Romeinse operahuis verbindt, werd maandag getekend onder het toeziend oog en goedkeuring van de intendant van de opera, Carlo Fuortes, en Virginia Raggi, de burgemeester van de Italiaanse hoofdstad.

Eerder al werd bekend dat Charles Dutoit, die in maart moest opstappen bij het Royal Philharmonic Orchestra in Londen na meerdere beschuldigingen van seksueel misbruik, inmiddels aan de slag is in Rusland, als eerste gastdirigent van het Leningrads Philharmonisch Orkest.

James Levine
Fascinerend detail: de chef van het orkest in Leningrad is Joeri Temirkanov, die van 1992 tot 1998 chef was van de Royal Philharmonic en daar werd opgevolgd door achtereenvolgens Gatti en Dutoit.

De derde grote naam die in de klassiekemuziekwereld onlosmakelijk met de #MeToo-discussie wordt genoemd, is James Levine. Hij werd bij de Metropolitan Opera in New York weggestuurd na meervoudige beschuldigingen van seksueel wangedrag. Zeer waarschijnlijk heeft alleen Levines zwakke gezondheid hem ervan weerhouden een eventueel aanbod uit een ander deel van de wereld te aanvaarden.

Wat deze drie zaken met elkaar gemeen hebben is dat ze in de publiciteit zeer ruim zijn besproken, maar ook dat het in geen van de drie gevallen tot op heden tot een gang naar de rechter heeft geleid, laat staan dat er een gerechtelijke uitspraak is gedaan.

Naar de letter van de wet zijn Gatti, Dutoit en Levine dus nog steeds onschuldig, tot het moment dat hun schuld bewezen wordt geacht door iemand in een toga met een hamer in zijn of haar hand.

Bij het Concertgebouworkest laten ze weten dat rechtszaken van hun kant of die van Gatti momenteel 'niet aan de orde zijn'. De afwikkeling van de zaak zal dus eerder moeten worden gezocht in onderhandelingen over een afkoopsom. Dat is ook waarom De Nationale Opera nog steeds niet heeft bekendgemaakt wie in Gatti's plaats Pelléas et Mélisande zal dirigeren.

Carrière
Toen in augustus bekend werd dat Gatti was ontslagen, stond in alle commentaren dat zijn carrière nu voorbij was. Dat bleek in de praktijk erg mee te vallen.

Onderzoeken over zijn gedrag bij het Orchestre National de France, waar hij van 2008 tot 2014 de chef was, leverden niets onoorbaars op, net als inventariseringen bij het Gewandhausorchester en het Mahler Chamber Orchestra.

Pikant was dat Gatti als eerste bij het Symfonieorkest van de Beierse Omroep, waar zijn voorganger bij het KCO, Mariss Jansons, de chef is, de kans kreeg zijn carrière te herstarten. Daarna volgden engagementen in Sint-Petersburg, Florence en Shenzhen in China. Zonder vastgestelde strafbare feiten zagen die orkesten geen reden Gatti de deur te wijzen.

Hoe nu verder? Zolang niemand de feiten kent, lijkt het business as usual te worden. Gatti en Dutoit dirigeren weer. En het KCO is chefloos.

Lees ook: Hoe nu verder? Het Concertgebouworkest na Gatti

Charles Dutoit: weggestuurd bij de Royal Philharmonic Orchestra in Londen, nu gastchef in Rusland. Beeld Getty Images

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.