Interview

Nieuw kunsttijdschrift See All This in een keer grootste van Nederland

Na het ter ziele gaan van Hollands Diep en Oog heeft Nederland nu een nieuw kunsttijdschrift: See All This, met een oplage van twintigduizend meteen het grootste van Nederland.

Nicole Ex, 'founding editor'. Beeld Maarten Steenvoort

'Delen is het nieuwe hebben. Wij zien de Collectie Nederland als één grote schatkamer. Door de museumcollecties te verbinden en door netwerken te koppelen, kun je zoveel meer teweegbrengen.' Dinsdag presenteerde Nicole Ex in Eye het kunsttijdschrift See All This. Het gaat vier keer per jaar verschijnen, in elk geval drie jaar lang.

Het fraai vormgegeven blad telt 136 bladzijden en wordt gedrukt in een oplage van twintigduizend exemplaren, waarvan vijfduizend in het Engels. Het is daarmee in één klap het grootste kunstmagazine van Nederland. 'Je bent niche of je bent groot,' aldus 'founding editor' Ex. 'Wij zijn meteen maar groot begonnen. Met een driemaandelijks blad en een site die wekelijks wordt ververst. We gaan op de site ook tickets en producten verkopen.'

Ex was een van de oprichters van het cultuurtijdschrift Hollands Diep, dat eind 2011 ophield te bestaan - Oog, het fraaie magazine van het Rijksmuseum, was destijds ook net gestopt. Tegen de keer onderzocht Ex in 2013 de mogelijkheid om een tijdschrift te maken voor alle culturele instellingen rond het Museumplein. Dat plan sneefde, omdat samenwerking nog niet zo makkelijk te realiseren bleek.

Musea
Toch is Ex uitgesproken optimistisch dat het nu, met nog veel meer instellingen verspreid over heel Nederland, wél gaat lukken. Dat optimisme is ingegeven door alle goodwill die ze ervoer nadat ze vijftien grote musea had aangeschreven. 'Binnen twee weken had ik met tien directeuren een afspraak. Bij het eerste nummer zijn zeventien instellingen betrokken. Dat zijn overigens niet alleen beeldende kunstinstellingen, ook Eye en Artis doen mee.'

Ook het Stedelijk Museum, het Van Gogh Museum en Huis Marseille behoren tot de deelnemende musea; het Rijksmuseum, de Hermitage Amsterdam en Foam doen vooralsnog niet mee. Ex: 'We hebben gekozen op basis van kwaliteit, regionale spreiding en discipline. Waarom het Rijks niet meedoet, weet ik niet; dat zou je aan Wim Pijbes moeten vragen. Misschien sluit het Rijks zich later nog aan. Foam heeft al een eigen blad, maar het zou fijn zijn als ze meededen. We gaan weer nieuwe musea benaderen. Ook etnografische musea, ook Vlaamse musea. Nee, we zijn er niet voor alle 600 Nederlandse musea. We zijn curator; we kunnen en willen niet alles doen.'

Drie secties
See All This bestaat uit drie secties: See, All en This. In het eerste deel staat een greep uit het aanbod van alle aangesloten instellingen; in het laatste deel staat een aantal vaste rubrieken, zoals een arty-farty-societyrubriek (met zwart-witfoto's van vernissages), een kookrubriek en de director's pic: de tips van een museumdirecteur. Ann Demeester van het Frans Hals Museum tipt het Museum of New and Old Art in Tasmanië, Australië, 'een subversief Disneyland voor volwassenen'.

Het hart van het blad, All, bestaat uit langere, rijk geïllustreerde stukken. 'Het oog moet kunnen reizen,' citeert Ex stijl- en tijdschriftenicoon Diana Vreeland. Er is een interview met kunstenares Roni Horn, een stuk over de relatie tussen kunst en mode, een fictief interview met de Franse filosoof Michel Foucault over actuele dilemma's en een verhaal van Gustaaf Peek over schilder Kees van Dongen.Haar formule is niet alleen aantrekkelijk voor museumbezoekers, maar ook voor thuisblijvers, meent Ex. 'Er is een culturele renaissance gaande. Het museumbezoek neemt wereldwijd toe. Mensen zijn op zoek naar schoonheid, naar troost, naar betekenis in een wereld die razendsnel verandert. Kunst kan daarin een baken zijn. Omdat kunst gaat over het goede in de mens.'

See All This is verkrijgbaar in de tijdschriftenhandel, de betere boek-winkel en de aangesloten musea. Introductieprijs 9,99 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden