Nieuws

Nieuw beeld in het Amsterdamse Bos vervangt vernielde voorganger

Het Amsterdamse Bos is een groot sculptuur rijker. Bos Peel van Gabriel Lester vervangt het beeld van de kunstenaar dat twee jaar geleden werd vernield.

Het oude beeld van Lester in het Amsterdamse Bos.  Beeld Gabriel Lester
Het oude beeld van Lester in het Amsterdamse Bos.Beeld Gabriel Lester

Toen Gabriel Lesters beeld in het Amsterdamse Bos twee jaar geleden vernield werd en daarom moest worden afgebroken, voelde dat voor veel vaste parkbezoekers als een gemis. Het sculptuur was een ontmoetingsplek en populair als speeltoestel voor kinderen. Maar zaterdag is begonnen met de plaatsing van een nieuw werk. Bos Peel lijkt op Lesters eerdere werk maar is iets groter, gemaakt van steviger materiaal en anders van kleur.

Bos Peel oogt als een podium waar een reep uit is gesneden die omkrult, alsof er iemand met een reusachtige kaasschaaf overheen is gegaan. “Het is een beweging, een gebaar dat is stilgezet”, licht de kunstenaar toe. “Ik merk dat zo’n beeld een sterke aantrekkingskracht uitoefent op voorbijgangers. Het is alsof je in contact komt met een andere tijd, dat je onderdeel wordt van iets onmogelijks.”

Dat spel met tijd en bevroren beweging is een terugkerend thema in Lesters werk. Zo is op dit moment in het Joods Historisch Museum een installatie van hem te zien die bestaat uit gordijnen die lijken op te bollen door de wind, terwijl de ramen erachter gewoon dicht zijn.

Met schillen werkt hij al sinds 2012; er is inmiddels een complete familie van Peel-werken die over de hele wereld zijn geïnstalleerd. De krullen die als gestolde golven een moment vasthouden dat gewoonlijk maar even duurt, staan onder andere in het Colombiaans Medellin en het Zweedse Gagnef. Voor Capital C werkt Lester momenteel aan een extra groot exemplaar dat volgend jaar zomer wordt gerealiseerd.

De eerste versie van de Bos Peel was oorspronkelijk gemaakt voor de tentoonstelling Lustwarande in Tilburg. “Toen die voorbij was vroeg de directeur van het Bostheater of hij het beeld kon neerzetten. Later is het verhuisd naar de rand van het meertje. Eigenlijk was dit werk niet gemaakt voor zulk intensief gebruik maar het heeft toch twee jaar gestaan, totdat het werd gevandaliseerd.”

De nieuwe versie van het kunstwerk bestaat uit een zwart stalen frame met wit gelakte Douglas planken. “Dat is dezelfde kleurstelling als de nabijgelegen brug. Het werk gaat zo echt de dialoog aan met de omgeving. En op een grijze dag als vandaag functioneert dat grote witte vlak als een lichtbron.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden