Nieuw album en concert van Martha Wainwright

AMSTERDAM - Ze is de zus van Rufus Wainwright en de dochter van Kate McGarrigle en Loudon Wainwright III. Maar ze heeft zelf ook haar muzikale verhaal, de Canadese Martha Wainwright. Onlangs verscheen haar tweede album en eind mei is ze voor enkele concerten in ons land. 'Ik wil eigentijds zijn zonder op trends in te haken.'

'De titel van mijn nieuwe album leidt voortdurend tot misverstanden', verzucht Martha Wainwright met iets opzichtig gespeeld wanhopigs in haar gezichtsuitdrukking. En dat terwijl het zo'n prachtige titel is: 'I know you're married, but I've got Feelings too'. Het heeft dezelfde ontroerende zeggingskracht als 'It's my Party and I cry if I want to', de sixties-hit van het Amerikaanse tienersterretje Lesley Gore. Al is het bij Wainwright naar de volwassen wereld doorgetrokken. 'Maar ik wil niet dat de mensen door die plaattitel gaan denken dat ik een soort professionele echtbreker ben', zegt de zangeres. 'Ik ben echt een voorstander van stabiele relaties en zelf alweer een tijdje heel gelukkig getrouwd.'

Martha Wainwright heeft een nieuwe plaat. Toen in 2005 haar debuutalbum verscheen, ging het in interviews vrijwel alleen maar over haar familiebanden. Over haar oudere broer Rufus, wiens ster sindsdien alleen maar gerezen is, bij wie Martha ooit in het achtergrondkoor zong en met wie ze het nog altijd prima kan vinden. Over vader Loudon, zelf sinds de jaren zestig een gerespecteerd singersongwriter met een relativerende blik op de wereld, die zijn gezin verliet toen de kinderen nog peuters waren. Over moeder Kate die samen met haar tante Anna het vermaarde Canadese folkduo Kate & Anna McGarrigle vormt.

Vooral tussen pa Loudon en de kinderen leek er op een gegeven moment nogal wat ressentiment te bestaan. Alle partijen richten zich via de songteksten tot elkaar. Met de liedjes waarin de Wainwrights/McMarrigles hun onderlinge relaties bezingen, zou inmiddels een aardig compilatiealbum gevuld kunnen worden. Niet voor niets meldde de Engelse krant The Guardian enkele jaren geleden al dat de Wainwrights zich onmogelijk laten verwarren met de Partridge Family.

Op Martha's nieuwe album gaat het echter over andere zaken. Over andere relaties. Opvallend vaak komt het thema terug van een vrouw - die volgens Martha behoorlijk dicht hij haarzelf staat -, die worstelt met haar relatie met een getrouwde man. En vooral met de afhankelijkheid: Hij beslist of hij tijd voor haar heeft. Zij is de speelbal van zijn willekeur. 'Het is het gevoel dat ik vaak heb gehad: dat ik niet zelf beslis over wat mij overkomt. Op die momenten, als ik de controle kwijt ben, ga ik vaak zitten om songs te schrijven. Als een manier om mijn angst te overwinnen. Daarom gaan veel van mijn liedjes over eenzaamheid en machteloosheid. En die kwetsbare opstelling spreekt mensen blijkbaar aan. Daar herkennen ze zich in en ze maken er hun eigen verhaal bij. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik altijd z'n kwetsbaar vogeltje ben. Integendeel! Op het podium kan ik die songs heel krachtig brengen. Kwaad zelfs. Die machteloze liedjes laten maar een deel van mijn persoonlijkheid zien. Ik behoor zeker niet tot die singersongwriters die hun hele leven in liedjes vangen.'

De in het Canadese Montreal opgegroeide Martha Wainwright is geen singersongwriter in de typische 'Americana'-traditie. Net als bij broer Rufus zitten er veel in violen gedrenkte vaudeville-invloeden in haar muziek. 'Ik zie mijzelf in eerste instantie als popzangeres', zegt ze. 'Al kan ik al mijn liedjes ook solo, met alleen akoestische gitaar brengen. Maar als ik een plaat opneem in de studio dan is er veel mogelijk en daar maak ik dan ook volop gebruik van. Ik wil eigentijds klinken, zonder op trends in te haken. Want trends gaan snel voorbij.'

Dat 'I know you're married' ontzettend gevarieerd klinkt, komt deels doordat ze met een handvol verschillende producers gewerkt heeft, geeft Martha toe. 'Ik ben een ontzettende controlfreak, zonder precies te weten wat ik zelf wil. Dat is wel lastig. Maar ik dacht: als ik nu een paar verschillende producers allemaal een paar liedjes geef, dan doen ze vast allemaal extra hun best om zo meer liedjes te mogen produceren. Al heeft uiteindelijk Brad Albetta de grootste invloed gehad. Hij is mijn echtgenoot. Hem vertrouw ik volkomen.'Vader muzikant. Moeder en tante muzikant. Broer muzikant. Zelf besloot Martha als tiener een theaterstudie te gaan doen. 'Ik heb mij er heel lang tegen verzet om ook de muziek in te gaan. Ik dacht dat ik niet goed genoeg was in vergelijking met al die uiterst getalenteerde familieleden. Maar uiteindelijk voelt muziek toch het meest natuurlijk voor mij. Méér dan theater of beeldende kunst. Ik heb mijn carrière ook echt niet op een zilveren schaaltje gepresenteerd gekregen, hoor. Eerder op een roestig dienblad. En wat die competitie binnen de familie betreft? Ach, dat stelt natuurlijk niets voor. Daar zijn we ook niet mee bezig. De wereld is zoveel groter dan de Wainwright-familie.' (Peter Bruyn, GPD)
Concerten:
Do 29 mei 2008, Amsterdam (Paradiso)
Vr 30 mei 2008, Nijmegen (Doornroosje)
Za 31 mei 2008, Brussel (Botanique)

foto: GPD Beeld
foto: GPD
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden