PlusTijdschriften

Niet actueel, wel fijn vertrouwd: Stripblad en Zone 5300

In het jongste nummer van StripGlossy is tekenaar Hein de Kort gasthoofdredacteur. Het is business as usual in het ook op een volwassen publiek gerichte stripblad Zone 5300.

Het is crisis, ook in de stripwereld. Het viermaal per jaar verschijnende blad StripGlossy heet dit keer StripMattie. Om kosten te besparen is het niet op het gebruikelijke glanzende papier gedrukt, maar op een matte variant. Verder ontbreekt nagenoeg alle kleur. En dan is in dit nummer ook nog eens Parools ‘eigen’ Hein de Kort gasthoofdredacteur. Hij lijkt er zijn best op te hebben gedaan de cover (met daarop een portret van Dirk, u weet wel, van Desiree) er zo rommelig mogelijk uit te laten zien. Erg grappig.

Wat houdt dat eigenlijk in, zo’n gasthoofdredacteurschap? Hein de Kort is er in zijn voorwoord duidelijk over: helemaal niets. ‘Alles ligt al klaar. Je hoeft niks te doen. Alleen een factuur te sturen.’ Afgezien van dat matte papier (best mooi eigenlijk) en al dat zwart-wit is er ook niet zo veel anders dan normaal in het blad. De koper krijgt voor 8,95 euro meer dan honderd pagina’s strips van het soort dat vooral bij volwassenen in de smaak valt. Voor de lezer die terugverlangt naar vroeger zitten daar ook Tom Poes en De Generaal bij.

Rigoureus geredigeerd

Bij het gasthoofdredacteurschap van De Kort hoort wel een groot interview met hem. Hij heeft het zelf geredigeerd en dat deed hij nogal rigoureus. Hele stukken tekst heeft hij met een zwarte stift onleesbaar gemaakt, wat er overbleef voorzag hij met rode pen van commentaar. ‘Heb ik nooit gezegd’, ‘Mijn woorden? Nee!! Jouw woorden!!’, ‘Zou ik nooit zo zeggen’ en samenvattend: ‘Dit is dus waarom ik niet van interviews houd. Inter­viewer leest wat strips uit jaren tachtig, negentig, en denkt dat ie me kent…’ Heerlijk.

Een neus voor talent

In het eveneens per kwartaal verschijnende en ook op een volwassen publiek gerichte Zone 5300 is het business as usual (er is alleen een beetje geknutseld aan de vorm­geving, zoals het in het redactioneel­tje voorin heet). En dat vertrouwde is fijn. Het blad biedt al twintig jaar kwaliteit en heeft een goede neus voor nieuw striptalent. In het nieuwe nummer (68 pagina’s, €8,50) krijgt de Duitse tekenaar Moritz Stetter ruim baan. Zijn verhaal ‘De rustelozen van de nacht’, lekker losjes getekend in een geheel eigen stijl, onderstreept onbedoeld (want al eerder gemaakt) het gemis aan een nachtleven in de coronatijd.

Een kwartaalblad kan moeilijk actueel zijn. De Britse striptekenares Posy Simmonds, vooral bekend van haar door Madame Bovary geïnspireerde boek Gemma Bovary, was eind vorig jaar in Nederland, maar pas nu plaatst Zone 5300 een uitgebreid interview met haar. Maakt niet uit, het is een boeiend vraaggesprek.

Simmonds leeft zich tijdens het maken van een strip zo in haar personages in, dat het bijna method acting wordt. Ze zegt: “Ik wil weten hoe hun stem klinkt, ik wil acteren hoe ze lopen. Ik oefen zelfs op hun stemmen, mijn gezin vindt me dan een beetje gek als ze me in mezelf horen praten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden