Plus

Nicolas Roeg (1928-2018): vernieuwer van de beeldtaal

Nicolas Roeg was een van de invloedrijkste vernieuwers van de moderne beeldtaal. De filmmaker die Mick Jagger en David Bowie hoofdrollen gaf overleed afgelopen vrijdag op 90-jarige leeftijd in zijn geboorteplaats Londen.

Beeld anp

Eind jaren zestig drong de revolutionaire tijdgeest door tot de Britse en Amerikaanse filmindustrie, waar producenten behoudend te werk gingen.

Nieuwe filmmakers zagen in de Franse nouvelle vague dat het ook anders kon, maar kwamen in het verouderde studiosysteem niet aan de bak.

Nicolas Roeg was echter in dat systeem opgegroeid: hij schopte het van loopjongen voor een kleine Britse studio, via de montagekamer bij MGM tot assistent cameraman en second unit regisseur voor David Lean bij diens meesterwerk Lawrence of Arabia (1962).

Zo kon het gebeuren dat Roeg en kunstenaar Donald Cammell in 1968 Amerikaanse studiofinanciering kregen voor hun gezamelijke regiedebuut Performance, waarin een geharde gangster in Londen onderduikt bij een door Mick Jagger vertolkte rockmuzikant.

De producenten dachten op het succes van de films met de Beatles in te haken, maar Roeg's vervreemdende beeldenstroom en radicale montage werden onverkoopbaar geacht. De film lag twee jaar op de plank maar wordt tegenwoordig als een van de sleutelfilms van het decennium beschouwd.

Roeg ging op de ingeslagen weg door met het in de Australische outback geïmproviseerde Walkabout, waarin zijn zoontje een hoofdrol had, en het in Venetië gedraaide Don't Look Now (1973), dat als het hoogtepunt in zijn oeuvre de boeken inging.

In de thriller worstelen Donald Sutherland en Julie Christie als echtpaar met de dood van hun kind in een stad die een onheilspellend labyrint wordt.

Roeg's typerende nonlineaire montage van hun seksscene is veelgeroemd en werd door Steven Soderbergh overgenomen in Out of Sight.

In The Man Who Fell to Earth (1976) werkte Roeg zijn fascinatie met gevoelens van onthechting en vervreemding opnieuw magistraal uit, waarbij David Bowie geknipt was voor de rol van buitenaardse bezoeker in een menselijk jasje.

Ook die film kreeg fraaie navolging in het recente Under the Skin, waarin Scarlett Johansson de alien belichaamde.

Roeg maakte na zijn piekperiode nog negen speelfilms, waarvan de Roald Dahl-verfilming The Witches (1990) de bekendste is. Zijn nonlineaire montagestijl is van blijvende invloed op filmmakers en videoclipregisseurs.

Roeg grapte zelf dat zijn films als goede wijn moesten rijpen voor de waardering kwam. Prijzen kreeg hij pas in zijn nadagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden