PlusGalerierecensie

‘NFT-kunst kan veel meer zijn dan een verzameling digitale plaatjes’

Non-fungible tokens (NFT’s) zijn de nieuwe kip met de gouden eieren van de kunstmarkt. Het eerste Nederlandse overzicht van NFT-kunst laat zien dat het meer is dan een hype.

Edo Dijksterhuis
Ornament No. 165  van Jan Robert Leegte. Beeld Jan Robert Leegte
Ornament No. 165 van Jan Robert Leegte.Beeld Jan Robert Leegte

Lange tijd was Jan Robert Leegte sceptisch over NFT’s. Maar toen hij afgelopen november Ornament lanceerde, een digitaal kunstwerk dat speelt met de interface-esthetiek van de jaren negentig, was hij om. Het was een doorslaand succes. Binnen vier uur waren alle 256 unieke werken verkocht en kon Leegte zijn bijbaantjes opzeggen. Voor het eerst in zijn carrière kan hij leven van zijn kunst.

“Die zak met geld is heel fijn,” erkent de kunstenaar, die in de jaren negentig een van de pioniers van net art was. “Maar het mooiste is dat dit voelt als de beginjaren: een open speelveld, heel democratisch. En mijn aanvankelijke bezwaar dat de productie van NFT’s heel veel stroom verbruikt, is ondervangen door Ethereum die zegt het transactieproces dit jaar nog schoon te kunnen maken.”

Omdat de groep ingewijden klein is, organiseert Leegte samen met Stina Gustafsson de tentoonstelling Art and the Blockchain. “Het is het eerste overzicht van NFT-kunst in Nederland,” vertelt hij. “We leggen bezoekers graag uit hoe het werkt. NFT’s zijn gebaseerd op blockchaintechnologie, die ook voor cryptomunten wordt gebruikt. Eigenlijk is het vaak niet meer dan een digitaal echtheidscertificaat.”

Conceptueel

NFT’s waren vorig jaar maart even wereldnieuws toen Everydays: The First 5000 Days van Beeple werd geveild voor ruim 69 miljoen dollar. Maar dat werk was eigenlijk niet meer dan een collage van digitale tekeningen. NFT-kunst kan volgens Leegte veel meer zijn dan dat, veel conceptueler. “Off van Sarah Friend bestaat bijvoorbeeld uit een zwarte afbeelding die precies even groot is als het scherm van het device. Het is een negatieve aanwezigheid, de digitale versie van Malevich’ geschilderde zwarte vierkant. En Good Samaritan van Jonas Lund is een NFT waar een voorwaarde aan verbonden is. De koper moet zich met een bepaalde regelmaat melden bij de kunstenaar en rapporteren welke goede daden hij heeft gedaan. Als hij in gebreke blijft, vernietigt Lund het werk.”

De prijs van dit soort werken is overigens niet zo belachelijk hoog als van Beeples plaatjescollectie. “De Beeple-verkoop was een pr-stunt van een investeringsgroep uit Singapore met te veel crypto. Maar die wilde actie heeft NFT onder de aandacht gebracht en gezorgd voor een kortstondige gold rush. De markt is nu weer tot rust gekomen. Je kunt voor een paar honderd euro een NFT kopen.”

Experiment

De financiële gekte mag dan geluwd zijn, de experimenteerdrift is dat zeker niet. Leegte: “Ik verwacht dat NFT’s meer gekoppeld gaan worden aan fysieke objecten of ervaringen, een connectie met experimenteel theater of muziek is goed denkbaar. Het werk van Lund is daar een voorbode van. Je ziet nu ook combinaties met kunstmatige intelligentie. Het medium verandert continu en ik verveel me nooit. Vergelijk dat eens met schilders: die hebben echt niet iedere week een game changing nieuwe verf.”

Art and the Blockchain
Door Diverse kunstenaars
Waar Rose is a Rose is a Rose, Rozenstraat 59
Te zien t/m 23/4

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden