New York door Nederlandse ogen

Maak foto's van New York City die in uw ogen typerend zijn voor de stad in zijn huidige gedaante. Er zijn duffere opdrachten die je als fotograaf voorgeschoteld kunt krijgen. Het verzoek kwam van fotografiemuseum Foam dat New Yorks werk van Nederlandse fotografen wilde hebben voor een tentoonstelling in het Museum of the City of New York: Dutch Seen: New York Rediscovered, voor iedereen te zien sinds donderdag.

Het zusje van de expositie - NY Perspectives, Amsterdam discovered by NY photographers - is al enige tijd open in De Bazel aan de Vijzelstraat. Beide maken deel uit van de activiteiten voor de viering van de vierhonderdjarige band tussen de twee steden.

Kathy Ryan - gastcurator van de tentoonstelling en directeur fotografie van The New York Times Magazine - heeft de dertien fotografen geselecteerd: bekende namen én aanstormend talent. Zij is gelukkig met het resultaat, zegt ze. ''Nederlandse fotografen zijn er ongelooflijk goed in een blik te werpen op het verleden om zich dat vervolgens eigen te maken.''

Er wordt een paar dagen voor de opening nog druk gewerkt aan de belichting, maar bijna alle foto's hebben inmiddels een plek aan de muur: een samensmelting van dertien interpretaties van New York die de magie van de stad weten te raken. Geheimzinnige landschappen van Misha de Ridder, pitbulls van Charlotte Dumas, schoolmeisjes van Hellen van Meene. Erwin Olaf is niet naar New York gereisd om uiting te geven aan zijn visie. Hij creëerde de wereld die hij wilde hebben voor portretten van een denkbeeldig zwart middle class gezin in het Amerika van begin 1900 binnen de muren van zijn Amsterdamse studio.

Niet alle fotografen hebben speciaal voor de tentoonstelling werk geschoten. De geportretteerde badgasten in Coney Island van Rineke Dijkstra maken deel uit van haar serie Beach portraits, uit de jaren negentig. Ook de portretten van beroemde sterren (onder wie Gwyneth Paltrow, Natalie Portman, Mickey Rourke en een strakgetrokken Mia Farrow) komen uit het portfolio van Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin. Hun hoekje in de zaal valt een beetje uit de toon door de afstandelijke uitstraling van de foto's. Toch klopt het wel dat ze deel uitmaken van Dutch Seen. Van Lamsweerde en Matadin wonen en werken al jaren in downtown Manhattan en ze zijn toonaangevende figuren in de internationale modefotografie. Bovendien, filmsterren en modellen houden evenzeer het imago van de diversiteit van New York in stand als dogwalkers, handlezers en taxichauffeurs.

Het meer ongepolijste deel van de bevolking is mooi vastgelegd door Morad Bouchakour. Hij woonde en werkte vijf jaar in New York, onder andere als de assistent van fotograaf Dana Lixenberg wier werk vreemd - en jammer genoeg - ontbreekt op de tentoonstelling.

Bouchakour liep dagen door de stad op zoek naar voorbijgangers die meestal ongezien blijven. ''Mensen die niet begrijpen waarom iemand een foto van hen zou willen maken, zijn het interessantst.''

De werken mogen dan door toevalligheid zijn ontstaan, nu vormen ze een collage waarin de haastige dame in bontjas, de oude man in de wasserette en de dikke joodse jongen een vaste plek hebben.

Zijn straatfotografie vormt een mooie overgang naar de interieurfoto's van zijn tentoonstellingsbuurvrouw Wijnanda Deroo. De New Yorkers die hij vond, zouden zo de restaurants binnen kunnen wandelen die zij heeft vastgelegd om New York neer te zetten als 'food capital' van de wereld. Een terechte observatie; nergens eten mensen zoveel buiten de deur als hier (veel appartementen hebben niet eens een keuken), en praktisch alle nationaliteiten zijn terug te vinden in de zestigduizend eetgelegenheden.

Deroo wacht altijd tot de zaak leeg is, want ze wil geen mensen op de foto. Zij wil aandacht voor de eenzame suikerpot op de tafel in een Albanees in de Bronx.

Bijzonder New Yorks is ook de serie galerieopeningen van Daniëlle van Ark (ook een assistent van Dana Lixenberg). Ze geeft een raak beeld van de artscene, en van de mensen die denken daar bij te horen. (ELS QUAEGEBEUR)

Dutch Seen: New York rediscovered, t/m 13 september 2009, Museum of the City of New York, www.mcny.org.

Foto Daniëlle van Ark, Untitled 2005
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden