Plus Serierecensie

Netflixserie The Spy is te spannend om niet te kijken

Eucalyptusbomen waren nog nooit zo dodelijk als in The Spy, de Netflix-miniserie over Agent 88, de Israëlische Mossadagent die eind jaren zestig tot in de top van het Syrische regime wist door te dringen. Die bomen zijn misschien wel de grootste stunt van spion Eli Cohen.

Sacha Baron Cohen, die voor de serie The Spy in de huid van de Israëlische spion Eli Cohen kruipt. Helaas biedt het script van de serie weinig ruimte voor verdieping van de hoofdpersonen. Beeld AFP

Tijdens een excursie met hoge Syrische officieren over de Golanhoogvlakte verwondert Cohen, poserend als zeer vermogend Syrisch zakenman, zich over het gebrek aan schaduw voor de daar gelegerde Syrische soldaten. Prompt belooft hij tientallen eucalyptusbomen te schenken aan het leger om ‘de jongens’ te steunen in hun strijd tegen Israël.

Dankzij deze bomen kon de Israëlische luchtmacht tijdens de Zesdaagse Oorlog (in juni 1967) veel van de Syrische ondergrondse bunkers en mortierstellingen met gemak uitschakelen.

Cohen wordt in de serie, die inmiddels al een tijdje te zien is, gespeeld door komiek Sacha Baron Cohen. Dat Cohen mensen kan doen geloven dat hij iemand anders is, weten we van zijn perikelen als onder anderen Ali G en Borat maar in The Spy laat hij zien ook serieuze rollen prima aan te kunnen. De regie is in handen van Gideon Raff, die we kennen van de originele Israëlische versie van Homeland.

Het verhaal komt wat traag op gang, maar eenmaal in de Syrische hoofdstad Damascus weet Cohen razendsnel als de charismatische zakenman Kamel Amin Thaabet door te dringen tot de hoogste politieke en militaire kringen. Door wilde feesten te geven in zijn appartement leert hij tout Damascus kennen. Op deze manier weet hij allerlei informatie los te peuteren en zo Syrische plannen te verijdelen door informatie aan de Israëliërs door te spelen.

Maar met het succes van zijn missies komt ook de toenemende argwaan in de top van het Syrische regime die steeds harder zoekt naar de verrader in eigen kringen.

Minpuntje is dat het script de hoofdpersonen weinig ruimte biedt voor verdieping. Zo krijgt Cohen nog wel een minderwaardigheidscomplex mee als Arabische Jood, maar wordt hij vooral neergezet als een patriot die toch vreselijk zijn vrouw en zijn kinderen mist. Vreemdgaan doet hij pas wanneer het hem anders zijn cover kost. Pas de laatste keer dat hij zijn vrouw ziet, blijkt hij last te hebben van het dubbelleven dat hij al jaren leidt.

Cohens baas (Dan Peleg, bekend als FBI-agent Stan Beeman in The Americans) worstelt dan weer met het schuldgevoel dat hij heeft ten opzichte van Cohen maar vooral zijn vrouw. Hij weet dat de spion zijn leven riskeert en belooft hem op tijd terug te halen naar huis als het te gevaarlijk wordt. Een belofte die voor hem onder druk van zijn bazen steeds moeilijker wordt om zich aan te houden. Desalniettemin is de serie te spannend om niet te kijken. Zeker voor wie nog niet bekend is met het verhaal van Agent 88.

Serie The Spy
Regie Gideon Raff
Met Sacha Baron Cohen, Dan Peleg