'Netflix moet investeren in Nederlandse producties'

Buitenlandse mediabedrijven zoals Netflix, Apple en Amazon moeten investeren in Nederlandse culturele audiovisuele producties, vindt de Raad voor Cultuur.

Beeld anp

Ook zouden de bedrijven een vastgesteld aantal Nederlandse producties in hun aanbod moeten opnemen. Met dat advies (pdf) komt de raad donderdag.

De Raad voor Cultuur vindt verder dat Nederland, net als omringende landen, een heffing moet invoeren op de exploitatie van audiovisuele producties die in Nederland te zien zijn.

Die heffing, van 2 tot 5 procent, moet worden betaald door bedrijven als Netflix, Apple en Amazon, maar ook door bioscopen, telecom- en kabelbedrijven en videoplatforms met advertenties, zoals YouTube.

Eigen media
'Met zo'n systeem van heffingen en quota kan de Nederlandse audiovisuele sector beter meekomen in de ongekende dynamiek die de komst van dit soort mediabedrijven heeft veroorzaakt,' aldus de raad. 'Ons mediagebruik en het medialandschap zijn in korte tijd sterk veranderd. Hierdoor is de sector onder grote druk komen te staan.'

Vooral Amerikaanse aanbieders weten steeds meer kijkers en kijktijd aan zich te binden met voornamelijk internationale producties, stelt de raad.

Daardoor gaat Nederlands geld voor producties en advertenties volgens de raad nu steeds vaker naar deze aanbieders en minder naar eigen media en makers.

'Het is vijf voor twaalf voor omroepland'

NPO, RTL en SBS moeten intensief samenwerken, willen ze nog het hoofd kunnen bieden aan onlinegiganten als Netflix en YouTube. Daarom moet de gezamenlijke streamingdienst NLZiet veel beter gepromoot worden.

Het is vijf voor twaalf, dat is de strekking van het rapport dat een bezorgde Raad voor Cultuur (RvC) donderdag presenteert.

Films, series en programma's van eigen makelij verliezen steeds meer terrein aan de buitenlandse 'superplatforms' constateert het belangrijkste adviesorgaan van de Nederlandse regering op het gebied van kunst, cultuur en media.

Vooral jongeren lopen massaal weg. Daar zouden de traditionele omroepen en zenders onvoldoende op inspelen.

'Uitkijken en ingrijpen'
'Het overheidsbeleid en de wetgeving van nu zijn geënt op een medialandschap van enkele jaren terug,' oordeelt de Raad voor Cultuur. 'Daardoor kan er onvoldoende adequaat en snel worden ingespeeld op de transformatie die de mediasector doormaakt en komen publieke waarden onder druk te staan.'

Het adviesorgaan spreekt van 'uitkijken en ingrijpen voor het te laat is'.

Het ouderwetse tv-kijken neemt af, online kijken groeit. NPO, RTL en SBS zouden zich daarbij te veel blindstaren op de eigen video-on-demand-platforms (NPO Start, Videoland, RTL Xl en Kijk). Die strategie is 'niet meer houdbaar'.

NLZiet
'Werk samen,' is de belangrijkste conclusie van het rapport. De RvC wijst op NLZiet. Wie daar een (betaald) abonnement heeft (7,95 euro per maand), ziet álle programma's van NPO, RTL en SBS in topkwaliteit en zonder reclame.

De streamingdienst bestaat al sinds 2014, maar veel succes heeft het platform nog altijd niet door het 'te navelstaarderig' opereren van zenders.

Daarnaast: de publieke omroep mag NLZiet niet promoten, omdat ze daarmee indirect ook reclame maakt voor commerciële zenders.

'Het opheffen van deze beperking maakt succes veel waarschijnlijker,' oordeelt de Raad voor Cultuur nu. 'Gezien de geschetste situatie en ontwikkelingen vindt de raad het van groot belang dat de NPO de wettelijke ruimte krijgt om deze samenwerking tot een succes te maken.'

Door Gudo Tienhooven

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden