Netflix-docu van ‘lifestylemerk’ Gwyneth Paltrow nu al omstreden

De documentaire-serie over het merk Goop van actrice Gwyneth Paltrow werpt opnieuw de discussie op in hoeverre Netflixdocumentaires onafhankelijk zijn. 

Gwyneth Paltrow, de actrice heeft naast haar film­carrière het ­lucratieve lifestylemerk Goop opgezetBeeld AFP

Een kaars met de naam ‘This smells like my vagina’ voor ruim 70 dollar, een dildo van omgerekend 13.000 euro. Geen aanbod van een tv-winkel, maar van Goop, het ‘lifestylemerk’ van actrice Gwyneth Paltrow. 

Goop krijgt vanaf 24 januari een documentaireserie op Netflix, The Goop Lab, die bij voorbaat al omstreden is. Uit de aankondiging: ‘Een nieuwsgierige en realistische ­Gwyneth Paltrow neemt samen met haar Goop-team psychedelica, de werking van energie en andere uitdagende wellness­thema’s onder de loep.’ Dat gaat van energiegenezing en aroma­therapie tot helderziendheid en haar visie op vrouwelijk seksueel genot. Het gebruik van het woord ‘lab’ sug­gereert daarbij een wetenschappelijke connectie, die op zijn minst vergezocht is.

De serie werpt opnieuw de discussie op in hoeverre Netflixdocumentaires onafhankelijk zijn. De serie is geproduceerd door Paltrow en wordt door haar gepresenteerd. Kritische geluiden zullen er hoogstwaarschijnlijk niet in voorkomen. Daarvoor moet de kijker langs bij een trits ook niet altijd even betrouwbare YouTubevideo’s waarin Paltrows vindingen onderuit worden gehaald.

Eerder zag tijdschriftenuitgever Condé Nast af van een Goop-magazine, omdat de aangeleverde ­artikelen niet door de feitenchecks van de uitgever kwamen. In 2018 zou een vrouw zijn overleden die een door Goop gepropageerde ‘bijen­steektherapie’ had gevolgd. Anderhalf jaar geleden schikte het bedrijf voor 145.000 dollar nadat het had geclaimd dat ‘jade-eieren’ heilzaam zijn voor de vagina. Ze bleken juist infecties te veroor­zaken. Een eitje voor Goop, dat naar verluidt jaarlijks 250 miljoen dollar omzet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden