Net5 brengt 'Linda.-gevoel'

Net5 slaat op de dag dat het twintig jaar bestaat een nieuw pad in: de zender gaat samenwerken met ­Linda. Want met series en films kom je er in deze Netflixtijden niet meer.

Zendermanager van Net5 Annelies Sitvast. Beeld Reinier Bergsma

Ze sprong een gat in de lucht, vertelt Annelies Sitvast (35), zendermanager van Net5, toen ze hoorde wie voortaan haar partners in crime zouden worden. Twee weken geleden mocht het nieuws eindelijk naar buiten: Talpa Network heeft mediabedrijf Linda. overgekocht van Sanoma. Linda de Mol en Jildou van der Bijl (nu hoofdredacteur van het tijdschrift) worden creatief directeur van Net5. Het plan: Net5 moet weer 'de leukste vrouwenzender van Nederland' worden.

"De samenwerking lag voor de hand," zegt Sitvast. De eerste stap was dat Linda de Mol als presentatrice overstapte van RTL naar Talpa, het bedrijf van haar broer John, die al vaker had laten vallen dat hij zijn zus zou vragen als hij haar 'nodig' zou hebben. Sitvast: "Het was voor iedereen hier duidelijk. Linda. is een van de sterkste vrouwenmerken van het land - misschien wel het sterkste. Een logische match met Net5."

Sex and the City
Net5 begon op 1 maart 1999 met uitzenden. In de loop der jaren is de zender zich specifiek gaan richten op hoogopgeleide vrouwen tussen de 20 en 34 jaar. Dat werd een succes, vooral door de aankoop van beroemde Amerikaanse series als Ally McBeal, Gilmore Girls, Ugly Betty en Desperate Housewives. "Ik herinner me nog goed dat vijftien jaar geleden de laatste aflevering van Sex and the City te zien was op Net 5," zegt Sitvast. "Ik heb toen met mijn zusje en beste vriendin een finalefeestje gehouden, om de aflevering met z'n allen te kijken. Dat was toen écht een ding."

De afgelopen jaren is dat imago verwaterd. Wie deze week de tv-gids openslaat ziet geen enkele Nederlandse titel geprogrammeerd staan, maar avonturenfilms (The Hunger Games, Twilight) en een misdaadserie als NCIS. De Nederlandse programma's die Net5 in 2019 uitzendt zijn op een hand te tellen - en de eerste begint pas eind maart. "De film- en serieavonden gaan best wel goed. In november hadden we onze beste avond in dertien jaar: 664.000 mensen keken naar Harry Potter. Maar om je zender smoel en identiteit te geven, én om relevant te blijven in het huidige medialandschap, heb je Nederlandse programma's nodig." Want tien jaar geleden was het misschien nog uniek dat je op Net5 Amerikaanse films en series kon zien, tegenwoordig kan dat ook op tig andere zenders. Of kijk je ze - nog makkelijker - op Netflix of via een andere dienst.

Spin-off
Daarom zal Sitvast vanaf vandaag met Linda de Mol en Jildou van der Bijl samenwerken om Net5 urgenter te krijgen. "We beginnen waarschijnlijk met één avond per week die het gevoel en de signatuur van Linda. moet krijgen. Met Nederlandse programma's, spraakmakende onderwerpen en nieuwe gezichten. Nu het merk Linda. ook onder de paraplu van Talpa valt, kunnen we veel beter samenwerken, ook met het tijdschrift en sociale media. Een onderwerp dat het in het blad goed doet, zouden we straks ook op televisie kunnen brengen. En van een televisieprogramma zou weer een spin-off te zien kunnen zijn op Linda.nl." Die manier van werken is precies wat John de Mol beoogt met Talpa Network: een bedrijf bouwen waar adverteerders voor zowel televisie, radio, print en online terechtkunnen.

De kijker zal waarschijnlijk in het najaar iets gaan merken van de koerswijziging. Hoog op de agenda staat in elk geval een Nederlandse dramaserie, zegt Sitvast. Zoiets als Gooische vrouwen misschien? "Absoluut: zo'n serie met humor en kleurrijke personages, waarin geen blad voor de mond wordt genomen. Dat je de volgende dag tegen elkaar zegt: 'Oh my god, heb je dat gezien?'"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden