Plus

Nee tegen de perfectie in de foto's van Mick de Lint

Als antwoord op facefilters en nep op sociale media, in advertenties en de modefotografie lanceert fotograaf en regisseur Mick de Lint The Kids Are Alright: een boek en expositie waarvoor hij echte momenten vastlegde.

Mick de Lint wilde bekijken wat er gebeurt als je twintig jonge modellen in een studio zet en nauwelijks regisseert Beeld Mick de Lint

Het idee voor The Kids Are Alright, naar een nummer van de Britse rockband The Who uit 1966, werd afgelopen zomer geboren aan de Costa ­Brava. Mick de Lint (37) zat met zijn kinderen - een tweeling van drie en een jochie van vijf - aan het zwembad, waar zijn oog viel op een groep 13- tot 16-­jarigen en hun fascinerende groepsdynamiek.

"Die pikorde van groepsgedrag, de sterken, de alfamannetjes en -vrouwtjes, de wallflowers, de clowns, degenen die bescheiden vanaf de buitenste rang proberen mee te doen, zo interessant om te aanschouwen."

Op de Circle in the Square Theatre School in New York - De Lint woonde twaalf jaar in Amerika omdat zijn vader Derek de Lint er in een tv-serie speelde - was hij altijd al met groepsdynamiek en groepsgedrag bezig. Hij besloot er nu een project van te maken dat draait om interactie, maar vooral ook om het individu binnen de groep.

"Wat gebeurt er als je twintig modellen in een studio samenbrengt, nauwelijks regisseert, maar alles gewoon laat gebeuren. Het ­hele spel van sociale identificatie - wie ben ik in de groep? - en het met elkaar omgaan in die spannende, pure en speelse leeftijdsfase."

Hij scharrelde jonge talenten tussen de 12 en 22 bij elkaar via de grote modellenbureaus in ­Nederland en legde ze op spontane wijze vast in panoramashots.

Een viering van individualiteit, jeugdige ­interactie, positieve vibes, natuurlijke schoonheid en eerlijke momenten, noemt hij het.

"Het gezegde luidt dat een foto meer zegt dan duizend woorden, maar is dat nog zo vandaag de dag? Met al die perfect gepolijste foto's op ­sociale media, gepost door evenzo perfecte ­modeinfluencers, lijkt het alsof we onze grip op de realiteit zijn verloren. Wat als we dat loslaten en gewoon weer lol gaan hebben voor de camera? Wat als we weer ongemakkelijke, imperfecte, maar echte momenten gaan vastleggen? Niet meer proberen alles te controleren."

Bullshit
The Kids Are Alright, een samenwerking met stylist Suze Kuit en haar- en make-upartiest David Koppelaar, werd in drie dagen geschoten, in de studio van zijn agentschap Witman Kleipool en bij Allard Studios.

"Elke ochtend begon met een rondetafelgesprek waarin ik uitlegde wat ik verwachtte. Dat de modellen niet met mij en de camera, maar vooral met elkaar bezig moesten zijn. Maak vrienden, vertel een gênant verhaal, stel elkaar vragen: hoe is het om verliefd te zijn, waar zou je over liegen, waar droom je van? Ik begin mijn achtergrond als acteur steeds meer te ownen als fotograaf."

"Via een filosofische aanpak hoop ik ontwapenende resultaten te krijgen. Jongeren in deze leeftijdsgroep zijn speels en staan nog erg open, ze maken veel sneller vrienden dan een oudere generatie, heb ik gemerkt. Aan het einde van de dag waren sommigen echt maatjes geworden. Ze hebben meer een Amerikaanse 'good for you'-mentaliteit, in plaats van het Hollandse creativiteitdodende 'doe maar ­gewoon dan doe je al gek genoeg'."

De boeklancering op 1 maart wordt gekoppeld aan een expositie in Denim City in De Hallen. "Ze focussen er op jeugdig denimtalent en duurzaamheid, een positieve boodschap. Dat vond ik wel bij het project passen."

Wat hoopt hij ermee te bewerkstelligen? "Ik wil tegengas geven aan al die perfectie op sociale media. Al die facefilters en bullshit waarvan iedereen weet dat het geen realiteit is. Je bent niet altijd blij en het gaat niet altijd goed, ik wil daar doorheen prikken."

"Let wel, het blijft een commercieel lifestyleproject. Ik heb geen verdrietige momenten vastgelegd. En de modellen zijn wel gecast en een klein beetje geregisseerd, hoewel het resultaat real blijft. Ik ben niet zo rauw als sommige andere fotografen. Dat probeer ik ook niet te bewijzen. Ik wil diversiteit en gelijkheid promoten. Het hoeven niet allemaal de dunste, perfecte modellen te zijn. Ik ben op zoek naar wat iemand te melden heeft."

Eén grote oplichterij
Door al die nepperij op sociale media zijn we out of touch met de werkelijkheid, stelt De Lint.

"De Netflixdocumentaire over het Fyrefestival, waar zoveel over te doen is, toont weer eens aan hoe we met zijn allen door sociale media worden belazerd. Zoveel mensen zijn opgelicht door een promotiefilmpje en een sociale mediacampagne voor een feest."

"Veel influencers, ­onder wie topmodel Bella Hadid, werkten eraan mee, waardoor alle media het oppikten, maar het festival bleek uiteindelijk één grote scam. Tevens een eyeopener voor influencers en modellenbureaus, want als je je naam en imago aan iets verbindt dan ben je ook deels verantwoordelijk voor wat je promoot."

De Lints energieke stijl leverde hem al ­opdrachten op voor Scotch & Soda, Adidas, ­Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Zalando, Levi's, G-Star en Nike. Ook werkte hij met modellen als Doutzen Kroes, Imaan Hammam en Gigi Hadid. Zijn ideeën sluiten aan bij de nieuwe richting die de mode- en lifestylewereld is ingeslagen, waarin meer ruimte is voor diversiteit en het individu wordt gevierd."

Jongen of meisje, maakt niet uit
"Het aanbod bij modellenbureaus is ook veranderd. Bij The Movement Models gaat het bijvoorbeeld minder over maten, of over of je een jongen of meisje bent. Ze hebben laatst een casting guide uitgegeven waarin onder andere staat dat identiteit belangrijker is dan iemands gender, heel goed. En ik vond gisteren een L'Oréal-campagne met Doutzen van een paar jaar geleden, zó nabewerkt en daardoor zo'n ­gedateerd beautybeeld."

"Het mode- en beautybeeld is aan het veranderen. Het gaat tegenwoordig zoveel verder dan het perfecte shot. Als ik een blad opensla en ik zie een beeld van fotografen Cass Bird of Harley Weir dan doet dat iets met me. Ik word er gelukkig en nieuwsgierig van. Het is meer dan alleen een mooi plaatje met hele dure mooie kleding."

De Lint hoopt dat er in de mode- en lifestylefotografie weer ruimte komt voor speelsheid en lol. "Laat de controle varen. Dans alsof er niemand kijkt. Een aangename gekte waardoor er weer wat lucht komt. Ik hoop dat anderen daar ook blij van worden."

Zijn boek The Kids Are Alright met een liggende lay-out - 'niet populair bij uitgevers en even weg van wat we gewend zijn van magazines en online' - telt 94 pagina's en wordt door De Lint zelf uitgegeven. Het gaat om vijfhonderd ­genummerde exemplaren die te koop zijn via zijn website of Instagram, en uiteraard op de opening, voor de bescheiden prijs van 20 euro. "Ik hoef er niet rijk van te worden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden