Nederlandse film goed bezocht

Het bioscoopbezoek in Nederland is vorig jaar licht gestegen, met 0,8 procent, naar 30.799.363 mensen. Het bezoek aan Nederlandse films zit flink in de lift.

De beste bezochte film: 'Despicable me 2'.Beeld Filmdepot

Het marktaandeel van de Nederlandse film steeg in 2013 van 14,2 naar 20,5 procent. Dat is ongeveer hetzelfde als in 2011, maar toen werd dat aandeel grotendeels bepaald door het succes van 'Gooische vrouwen', een komedie die meer dan twee miljoen mensen trok.

Nu is het succes tamelijk gelijkmatig verdeeld. Meer dan 21 speelfilms haalden een Gouden Film: 100.000 bezoekers. Het aandeel van Amsterdam in het biosbezoek was 13,9 procent, net als in 2012. De succesvolste Nederlandse film was 'Verliefd op Ibiza'. Maar dé verrassing was de documentaire 'De nieuwe wildernis', resultaat van twee jaar opnamen in de Oostvaardersplassen. De film trok 688.158 bezoekers.

Best bezochte film was de animatiefilm 'Despicable me 2' en de hoogste recette werd gehaald door 'The hobbit: the desolation of Smaug', die pas op 11 december uitkwam en op weg is naar een miljoen bezoekers. Het succes van de Nederlandse film zit vooral in producties die worden gemaakt voor een breed publiek. Opvallend in het overzicht is het aantal romcoms en jeugdfilms.


Lees vandaag (07-01) meer in Het Parool: Kerstfilms redden het bioscoopjaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden