Nederlander steeds meer bereid te betalen voor muziek

De Nederlandse consument is steeds vaker bereid om te betalen voor het luisteren van muziek via internet. Dat blijkt uit de jaarcijfers van NVPI, de branchevereniging van de muziekindustrie over 2017.

De omzet van de sector steeg met 10,1 procent naar 170,5 miljoen euro Beeld EPA

De omzet van de sector steeg met 10,1 procent naar 170,5 miljoen euro. Het aandeel streaming steeg van 54,7 procent in 2016 naar 63,8 procent (108,6 miljoen euro) vorig jaar. De vereniging verwacht dat het aandeel van de streaming verder zal toenemen.

Veel albums en songs van zowel nationale als internationale artiesten droegen volgens NVPI bij aan het positieve resultaat. De hitlijsten werden in 2017 gedomineerd door Ed Sheeran, Luis Fonsi, Kygo & Selena Gomez, The Chainsmokers & Coldplay, Drake, Adele, U2, Kendrick Lamar en - van eigen bodem - Lil' Kleine, Boef, Ronnie Flex, Kensington, Marco Borsato en Kinderen voor Kinderen.

Fysieke producten
De verkoop van fysieke producten nam af van 39,6 procent naar 32,1 procent van het totaal. De omzet uit vinyl steeg daarbij opvallend met bijna een kwart en was goed voor 30,6 procent van de totale omzet uit fysiek product, waar bijvoorbeeld ook cd's onder vallen.

Dinsdag maakte de vertegenwoordiger van de internationale muziekindustrie, IFPI, ook de cijfers bekend. Wereldwijd steeg de omzet steeg met 8,1 procent. Nederland staat wat omzet betreft op de elfde plaats.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden