PlusAchtergrond

Navid Nuur laat in het Kunstmuseum Den Haag zien: ook met licht kun je iets bouwen

Kunstenaar Navid Nuur wordt een alchemist genoemd vanwege zijn belangstelling voor materialen en hoe je die kunt transformeren. In het Kunstmuseum Den Haag is een bijzondere tentoonstelling van zijn werk te zien.

Nuur plaatste twee spiegels schuin voor elkaar, de voorste ontspiegelde hij deels. ‘Het lijken vlekken maar het zijn juist schone plekken waardoor je door het glas kijkt.’

Als Navid Nuur (44) over zijn werk spreekt, gaat het regelmatig over buiten. Over ruimte, over nieuwe ideeën krijgen, over anders tegen dingen aankijken. Hij heeft veel met zijn vrouw en kinderen gekampeerd. Onlangs stelde Nuur, wonend in Den Haag, voor om voortaan ’s zomers altijd buiten te slapen. Iedereen was voor. “We hebben ons huis verkocht en een kleiner huis gekocht, met een grote tuin. Daar staat al zes weken een tent waar we in slapen. Iedereen is super­gelukkig.”

Bijkomend voordeel: Nuur kwam erachter dat een sloot achter het huis in verbinding staat met zijn atelier elders in de stad. “Ik heb nu kajakles. Binnenkort ga ik dus lekker elke dag met de ­kajak naar het werk.”

In Nuurs tentoonstelling in het Kunstmuseum laat hij de bezoeker ook met een frisse blik naar de dingen kijken. Bij binnenkomst word je geconfronteerd met een zwarte wand vol donkergroene vlekjes. Pas als je door een kier kijkt in een ­andere wand, tegenover het werk, zie je dat het zwart-groene werk licht reflecteert.

“Bijna elk kunstwerk bestaat bij de gratie dat er licht voor je is. Mensen realiseren zich niet dat de lichtschakelaar in een zaal belangrijker is dan het werk dat er hangt, bij wijze van spreken. En waarom zou je dan niet vanuit het licht een werk opbouwen, dus dat je licht als materiaal aan een werk kunt toevoegen?” Nuur laat het kunstwerk afmaken door de toeschouwer. Met de flits van de telefoon kun je het werk zichtbaar maken. En ironisch genoeg zie je dan een soort ruis die je ziet als je met je ogen dicht in het donker ‘kijkt’.

A4’tje

Ook andere werken gaan over waarnemen en ­reflectie. Nuur plaatste twee spiegels schuin voor elkaar, waarbij de voorste spiegel deels ontspiegeld is. “Ik heb zuur uit een pot op de achterkant gegoten. Als je het laagje zilver schoonpoetst, dan is het gewoon glas. Het is zo’n andere realiteit! Het lijken vlekken, maar het zijn juist schone plekken waardoor je door het glas kijkt. Maar daar zie je weer een andere spiegel. Daardoor verandert de dimensie van de ruimte een beetje.”

De bezoeker wordt door Nuur altijd actief ­betrokken bij zijn tentoonstellingen. Voor zijn komende tentoonstelling in zijn vaste galerie in Amsterdam kan iedereen een bijdrage leveren. De gedachte is dat ontmoetingen tijdens de ­coronatijd beperkt zijn, maar straks niet meer. Nuur schreef de tekst As we become one op een A4’tje. “Die kan iedereen zelf uitdraaien. Het enige wat je hoeft te doen is die letters

verdubbelen, op jouw manier. Hoe je het doet maakt niet uit. Stuur het A4’tje naar Galerie Martin van Zomeren in de Hazenstraat of breng het langs. Uiteindelijk worden alle bladen daar tentoongesteld en na afloop krijg je het gesigneerd terug. Dus het wordt gewoon een werk en ik hoef er niets voor terug.”

Nuur wordt vaak een alchemist genoemd. Zijn belangstelling voor materialen en hoe je ze kunt transformeren, blijkt misschien wel het meest uit een werk dat bestaat uit vijf keramische kommen. Nuur draaide ze met mineralen uit de aarde van elk continent. De binnenkant bestaat uit verhitte meteorieten, gas en stof. Zo komen hemel en aarde samen in de kommen. “Het heeft me vier jaar gekost om ze te maken. Dat heeft me enorm gegrepen.”

Zijn belangstelling werd gewekt doordat hij een gat had gegraven in Zweden. “Ik ging met mijn dochter een dode vis begraven en toen kwamen we allemaal klei tegen. Toen dachten we: laten we dat gaan bakken.” Nuur bezocht een Japanse keramiste en leerde van haar de juiste houding om een kom te draaien. Kennis van mineralen leerde hij van een Engelsman die zich daar zijn hele leven in had verdiept. En met de eveneens Engelse keramist en schrijver ­Edmund de Waal had hij lange gesprekken over de theoretische achtergrond van keramiek.

Jampot

Voor een van Nuurs experimenten probeerde hij een boom te transformeren tot een bol. De boom was verbrand en versteend. “Die steen heb ik gesmolten en we hebben geprobeerd om daar een bel van te blazen. Het is niet gelukt, want de bel knapte en hij is gaan barsten. Dat object heb ik nu in een jampot op mijn bureau staan. Als mijn huis in de hens staat, dan pak ik die pot voordat ik de deur uitloop.”

Stedelijk Museum

Ook in het Stedelijk ­Museum is werk van ­Navid Nuur te zien. De Balie en het Amsterdams 4 en 5 mei comité schreven een wedstrijd uit voor schrijvers en kunstenaars in aanloop naar Bevrijdingsdag rond het thema ‘open’. Nuur won met een plan dat uit twee ­delen bestaat. Aanvankelijk was achter het glas van de gevel aan de ­Paulus ­Potterstraat een stapel kranten te zien, met een button ­erbij met de tekst ‘We share(d) air’. Het zijn onbedrukte exemplaren van Het Parool en de tekst is gezet in het lettertype dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in de krant gebruikt werd. Zo thematiseert hij 75 jaar bevrijding.

“Het maakt niet uit of we het eens of oneens zijn, we still share air. Dat is fundamenteel. Nu heb ik de d aan share toegevoegd, maar die kun je van een afstand niet goed zien.”

De buttons worden nu in de entreehal gemaakt en uitgedeeld aan bezoekers. “De letters zijn op krantenpapier gedrukt, dus de buttons vergelen heel mooi. Je neemt eigenlijk een stuk tijd mee.” 

Navid Nuur, I am because of you, t/m 18/10 in Kunstmuseum Den Haag.

De pdf van het A4’tje is te downloaden via Instagramaccount aasswweebbeeccoommeeoonnee

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden