Plus

Natuurlijk is de jazz van Theo Croker helemaal niet dood

Theo Crokers nieuwe album Love Quantum levert jazzmuziek die ook pop- en rockliefhebbers zal aanspreken. Er wordt behoorlijk gefreakt op de plaat van de trompettist, maar er is altijd een (min of meer) dansbare beat.

Peter van Brummelen
null Beeld

Jazz is dead heet een van de tracks op Love Quantum, het zevende album van trompettist Theo Croker. Dat is zo’n titel waarbij je eigenlijk al op voorhand weet dat in het nummer wordt bewezen dat jazz helegaar niet dood is. En ja hoor, Jazz is dead, waarin veteraan-saxofonist Gary Bartz meespeelt, knalt heel opwekkend uit de speakers. De muziek hangt ergens tussen psychedelisch zweefwerk en stoere hiphop in; zo kan jazz nog lang mee.

Genoemde Gary Bartz, 45 jaar ouder dan Croker, speelde bij Miles Davis toen die in de jaren zeventig de jazzwereld cho­queer­de door elementen uit de rock aan zijn muziek toe te voegen. Alleen door zich constant te blijven vernieuwen kon jazz overleven, vond Miles. Theo Croker, die jazz mengt met funk, electronica, R&B en vooral heel veel hiphop, zit al die jaren later op dezelfde lijn.

Het levert ook op Love Quantum weer jazzmuziek op die pop- en rockliefhebbers zal aanspreken. Wat beslist niet betekent dat Croker, dit weekend een van de artiesten op North Sea Jazz, voor de makkelijke weg kiest. Er wordt behoorlijk gefreakt op Love Quantum, maar er is altijd een (min of meer) dansbare beat. Het album heeft een lange gastenlijst van muzikanten, zangers en rappers uit heel verschillende hoeken.

De geweldige ‘gezingzegde’ bijdrage van Jill Scott in het nummerTo Be We doet verlangen naar eindelijk weer eens een eigen album van de zangeres.

Jazz

Theo Croker
Love Quantum
(Sony)

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden