Plus

Nationale Opera verdiend en op perfect moment in het zonnetje gezet

Dat nog steeds te veel mensen De Nederlandse Opera zeggen als ze De Nationale Opera bedoelen; dat ze 'de Stopera' of 'het Muziektheater' in de mond nemen terwijl het Nationale Opera & Ballet moet wezen; of dat ze überhaupt nog nooit van het woord 'operahuis' hebben gehoord - het kan ze momenteel in het theater aan de Amstel allemaal even niks schelen. 

De Stopera, oftewel het Muziektheater, oftewel Nationale Opera & Ballet, oftewel: International Opera Company of the Year Beeld ANP
De Stopera, oftewel het Muziektheater, oftewel Nationale Opera & Ballet, oftewel: International Opera Company of the YearBeeld ANP

Zondag werd De Nationale Opera in Londen, in het Savoy Theatre, bij de uitreiking van de International Opera Awards uitgeroepen tot International Opera Company of the Year. Operahuis van het jaar.

Of, zoals pr-medewerkers het formuleren, en zoals het nu overal online te lezen is: het beste operagezelschap ter wereld. Prachtig. Gefeliciteerd. Maar wat is eigenlijk de status van die International Opera Awards, die woordspeling de Toscars (samenvoeging van de filmprijs de Oscar en Puccini's opera Tosca) worden genoemd en die zondag voor het derde achtereenvolgende jaar werden toegekend?

Vraag je dat aan de gefortuneerde Britse zakenman Harry Hyman, of aan John Allison, de hoofdredacteur van het Britse maandblad Opera, dat geheel is gewijd aan de kunstvorm waarnaar het tijdschrift is vernoemd, dan zal het antwoord zijn: die status is zeer hoog. Maar Hyman en Allison zijn dan ook de initiatoren van de International Opera Awards, die zijn opgesplitst in 22 categorieën.

Opernwelt
Stel je dezelfde vraag aan de hoofdredacteur van het concurrerende Duitse blad Opernwelt, dan krijg je een heel ander antwoord. Opernwelt komt immers ook elk jaar naar buiten met de uitverkiezing van het Opernhaus des Jahres, de beste regisseur, zanger of zangeres en nog zo wat. En dat doen ze al veel langer dan Hyman en Allison.

In 2013 ging de International Opera Award voor het beste koor naar de Opera van Kaapstad. John Allison studeerde en werkte in Kaapstad. Een curieuze keuze, die de vraag opriep hoe serieus we die International Opera Awards moeten nemen.

Leven gebeterd
Ze hebben sindsdien hun leven gebeterd. In de jury van 2016 zaten mensen met een reputatie in het veld, zoals Nicholas Payne (die werkzaam was bij het Royal Opera House Covent Garden, Opera North, de Welsh National Opera en de English National Opera), de kersverse algemeen directeur van Glydebourne Sebastian Schwarz en Lyndon Terracini, ooit zanger, maar nu artistiek directeur van Opera Australia.

Opernwelt laat hun keuzes bepalen door een kritisch forum van vijftig operarecensenten en minder door operabobo's. Minpunt is dat ze wel heel erg de blik hebben gericht op de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse theaters.

De Nationale Opera viel bij Opernwelt tot dusver maar één keer aansprekend in de prijzen. In 2012 werd Orest, een opera van de Duitse componist Manfred Trojahn, uitgeroepen tot Uraufführung des Jahres.

Productie van het jaar
Bij de International Opera Awards viel De Nationale Opera ook al eerder in de prijzen. In 2013 werd 'De legende van de onzichtbare stad Kitesj', een opera van Rimski-Korsakov, uitverkoren tot productie van het jaar.

Bij Opernwelt gaat het uitsluitend om de eer, en om de bijbehorende promotionele waarde, maar het goede aan de International Opera Awards is dat Hyman en Allison nadrukkelijk het genre opera daarnaast concreet willen ondersteunen met fondsen die ten goede komen van jonge zangers.

Tot dusver hebben 36 talenten hun voordeel kunnen doen met in totaal 150.000 pond. Aangezien talentontwikkeling ook bij De Nationale Opera een speerpunt in het beleid vormt, is Pierre Audi, de artistiek directeur en breinbaas van De Nationale Opera, 'ontzettend trots' op de uitverkiezing van zijn operahuis. Maar het stemt ook tot 'nederigheid', zei hij.

Opdragen
Audi: "We willen de prijs graag opdragen aan de toekomst van onze kunstvorm, aan een dieper streven om tot excellentie te komen, aan de noodzaak om risico's te nemen en vernieuwingen toe te passen, aan het plezier waarmee wij aan educatie doen en onze ervaringen delen met een nieuwe generatie van makers en toeschouwers uit alle geledingen van de bevolking. De toekenning van deze award stimuleert ons het voortouw te nemen en dient als extra inspiratie om uitdagende kunstwerken te blijven creëren."

De prijs voor het Amsterdamse operahuis is alleszins verdiend en komt bovendien op een perfect moment. Niet alleen omdat er het vijftigjarig bestaan van De Nationale Opera extra luister mee wordt bijzet, maar ook omdat, met het nieuwe Kunstenplan op komst, het de subsidiegevers nog eens met de neuzen op het feit drukt dat wat er in het theater aan de Amstel gebeurt van wereldniveau is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden