Plus

Nathan Moszkowicz: 'Ik ga mijn Coca-Colarecept niet prijsgeven'

Manager Nathan Moszkowicz (25) doet het regelwerk voor de tour van rapper Lil' Kleine rond diens succesalbum Alleen. 'Ik ben niet de guy die met champagneflessen loopt te zwaaien.'

'Lil' Kleine heeft volgens mij geen normaal bloed. Hij is nooit ziek en is na drie uur slaap weer normaal - ongeacht hoeveel champagne hij heeft gedronken' Beeld Linda Stulic

Hij wil het aan het einde van het gesprek toch graag even benadrukken. "Bruno Mars kreeg de Lotto Arena in Antwerpen niet uitverkocht. Kleine binnen een half uur." Nathan Moszkowicz glimlacht. Hij heeft ruim een uur gepraat over zijn werk als manager van verschillende jonge artiesten en acteurs in Amsterdam.

Kleine is Lil' Kleine, veruit de succesvolste artiest uit zijn stal. De rapper staat zondag in Afas Live als voorlopig sluitstuk van zijn tour rond album Alleen, dat op Spotify het ene na het andere streamingrecord brak. Eind april wordt de tour officieel afgesloten in Antwerpen met twee concerten in de Lotto Arena. Spannende tijden.

In 2013 richtte Moszkowicz Namam op: Nathan Moszkowicz Artist Management. Zonder ervaring, maar mét acteur en dj Géza Weisz, die hij kende van het Barlaeus Gymnasium. In zijn autootje scheurde Moszkowicz door Nederland op zoek naar clubs die Weisz wilden boeken. Zijn baardje liet hij staan, om als 21-jarige serieus te worden genomen.

Na twee jaar stopte hij met zijn opleiding business administration aan de VU en richtte Moszkowicz - ja, hij is de zoon van Bram Moszkowicz - zich volledig op zijn managementbureau. Inmiddels heeft hij zo'n 24 talentvolle artiesten en acteurs in zijn stal, onder wie Lil' Kleine, Sigrid ten Napel, ­Manuel Broekman, Bibi Breijman, Yung Internet en hiphopduo Equalz.

"Fijn dat jij ook jong bent," zegt Moszkowicz als hij Dauphine binnen komt. Hij bestelt een muntthee. "Ik wil ouderen niet over één kam scheren, maar er zijn mensen die heel bevooroordeeld zijn over de branche waar ik in zit. Met name de rapcultuur van nu is voor veel van hen wennen."

"Ik denk dat dat een gezonde reactie is: ouders verboden hun kinderen vroeger ook naar The Beatles te luisteren. Het is van alle tijden: tieneridolen gaan tegen de gevestigde orde in. Hoe meer ouders iets verbieden, hoe groter de artiest wordt. Zodra ouders hand in hand gaan lopen met een artiest, moet ik me zorgen maken."

Een muntthee is niet erg rock-'n-roll.
"Nee, maar het is donderdag en ik ben snot­verkouden. Ik ben sowieso juist niet de guy die met champagneflessen loopt te zwaaien. Een artiest is een artiest. Ik vind het normaal dat die het af en toe eens breed laat hangen. Ik doe dat niet."

Het concert van Lil' Kleine in Afas Live (capa­citeit 5500) was net als de Lotto Arena (5200) binnen een half uur uitverkocht. Went dat?
"Nee, nooit. Het zou cool zijn om te zeggen dat we dat zagen aankomen, maar dat is niet zo. Ik weet nog dat ik in paniek werd gebeld door iemand van productie dat de Carréwebsite eruit lag toen Kleine daar stond. Dat is dezelfde tour geweest, in augustus. Dat was de voorlopige kroon op zijn carrière, maar lijkt alweer lang geleden. De populariteit van Kleine blijft maar groeien. Hij heeft nu 1,1 miljoen volgers op Instagram. Dat vind ik sick."

Wat doet u voor artiesten?
"We proberen ze groter en groter te maken, door sociale media, image building, mediatraining en coaching. Ik ben niet zo'n manager met een puntenlijstje van dingen die ik doe, want ik doe zo goed als alles. Ik heb ook artiesten aan de lijn die liefdesverdriet hebben. Ik regel hun leven."

"Kleine wordt nu coach bij The Voice of Holland. Dat is een redelijk onorthodoxe keuze, want hij moet geen Hilversumse artiest worden. Je ziet wel dat Jorik (Scholten, echte naam Lil' Kleine) steeds volwassener wordt. Dat moet ook, maar hij moet ook blijven wie hij is."

Hij heeft nogal wat momenten gehad waarin hij uit de bocht vloog.
"Ja."

Ik kan me het gesprek bij RTL Late Night herinneren waar hij de Hilversumse burgemeester Pieter Broertjes voortdurend 'Pietertje' noemde, of het filmpje waarin hij briefjes van 500 euro doorscheurde. Moet u daarna puin ­ruimen?
"Lil' Kleine is een heel bedrijf en hij is de ceo. Zo zie ik het echt. Hij is daar 24/7 mee bezig, en ik ook. Ik weet niet of ik in mijn leven nog ooit een artiest als Lil' Kleine zal tegenkomen. Hij is een soort man of the century in dit genre en rijgt de prijzen aaneen."

"Laat ik het zo zeggen: ik ga ons Coca-Cola­recept niet prijsgeven. Er zit, dat zul je met me eens zijn, een groot verschil tussen het imago van een rapper en dat van een actrice als Sigrid ten Napel. Als Sigrid briefjes van 500 gaat verscheuren, zou ik denken: hier gaat iets mis."

"Bij rappers is dat anders. Als zoiets gebeurt praten we daar wel over, maar het is niet dat ik het als een ramp zie. Ik investeer liever tijd in het lijmen van de situatie dan dat er nooit zoiets zou voorvallen. Dat zou betekenen dat je geen reuring kunt maken. Jorik moet het scherpe randje houden."

Het klinkt alsof succes maakbaar is.
"Was dat maar zo. Ik begrijp dat mensen dat kunnen denken, maar het is zeker niet makkelijk."

"Wat ik wel met je eens ben: Jorik zit op een goede golf. Er is een totale ommekeer in het muzieklandschap geweest. De jeugd wordt beter aangesproken door de streamingdiensten en hiphop/urban is pop geworden. Jeugdidolen ontstaan. Lil' Kleine is onderdeel van die wave."

In het nummer Goud van album WOP rapt hij: 'Als ik een miljoen maak, dan maakt hij anderhalve ton.' Dat gaat over u.
Met een glimlach: "Wil je dit echt opschrijven?"

Ja.
"Je kan het wel ongeveer uitrekenen toch? Een gemiddeld managementpercentage zit ergens tussen de tien en twintig procent in."

Dat is veel geld.
"Dat kan veel geld zijn, ja. Als een artiest geld verdient, verdient het management ook. Dat is een fijne structuur, want zo voorkom je scheve gezichten."

"Ik ben geen manager die, in de tijd dat een artiest nog niks verdient, facturen stuurt. Ik ben altijd straight geweest. Al moet ik letterlijk tien jaar tijd en geld investeren voordat een artiest of acteur zelf geld gaat maken: all good. Ik heb de luxe dat ik met veel mooie talenten mag werken, zodat er nooit de situatie is dat niemand iets verdient. Dat zou een probleem zijn."

U werkt zonder contracten.
"Ja, puur op basis van vertrouwen. Veel mensen adviseren anders, maar ik heb die keuze gemaakt vanaf het moment dat ik voor Géza ging werken. Er is sindsdien nog nooit iemand bij mij weggegaan, dus het lijkt een goede keuze."

'Waarom zou ik met iemand in zee gaan van wie ik denk dat hij of zij mij gaat belazeren?' Beeld Linda Stulic

"Het idee erachter is: waarom zou ik met iemand in zee gaan van wie ik denk dat hij of zij mij gaat belazeren? Ik moet een artiest vertrouwen en vervolgens is het aan mij om te gaan rennen. Als ik dat goed doe, heb ik een vriendschap met een coole artiest."

Kunt u manager zijn van iemand met wie u niet bevriend bent?
"Nee."

Hoe komt dat?
"Het klinkt heel zijig, maar ik doe zo énorm mijn best voor elke artiest. Dat kan ik niet doen voor iemand die ik niet mag. Dat is menselijk, denk ik."

Heeft u altijd dienstbaar willen zijn?
"Ik denk dat het wel in mijn genen zit om mensen te helpen. Als je kijkt naar mijn familie: in de advocatuur stellen zij zich ook dienstbaar op. Op school was ik in elk geval nog niet bezig met dienstbaar zijn. Ik was best wel vervelend en hield ervan de boel te provoceren. Dat komt vooral doordat ik niet stil kan zitten."

U heeft ADD. Ik merk daar nu eigenlijk niks van.
"Dat mag je als een compliment opvatten. Als ik iets interessant vind, kan ik me daar op focussen. Een normale roman krijg ik niet tot de helft uit, maar het contractwerk van mijn artiesten is geen enkel probleem. Hyperfocus heet dat. Dat is een natuurlijke bevestiging naar mezelf dat ik iets doe dat ik leuk vind."

Onlangs liet Bibi Breijman, vlogster en zangeres, weten met een burn-out te kampen. Kunt u als manager dan iets voor haar doen?
"Er nog meer voor haar zijn. Ik pak het zakelijk voor haar op en laat haar agenda leeg vegen, zodat ze in alle rust kan herstellen."

Is het balen als zoiets gebeurt?
"Bedoel je daarmee dat ik het als manager te druk voor haar gemaakt zou kunnen hebben? Dat is zeker niet het geval. Ik ben niet die manager die zijn mensen onder het werk begraaft. Ik zit er met artiesten in voor de long run, niet voor het korte werk."

"De boekingen laten we in veel gevallen over aan een boeker. Die is fulltime bezig met klussen binnenhalen - dat is geld, geld, geld, geld. Het is heel gezond dat je daartegenover een manager hebt die let op hoe zwaar een artiest wordt belast. Dat kan over vermoeidheid gaan, maar ook over het waarborgen van exclusiviteit. Bij Kleine hebben we bijvoorbeeld klussen juist niet aangenomen om de hype rond zijn
Alleen-tour aan te wakkeren."

Als je Lil' Kleine op Instagram volgt, lijkt het alsof hij elke dag optreedt en elke dag uitgaat.
"Ik ben het nog aan het onderzoeken, maar ik zweer het je: Kleine heeft volgens mij geen normaal bloed. Ik heb het hier letterlijk onlangs nog met zijn vader over gehad. Hij is nooit ziek en is na drie uur slaap gewoon weer normaal - ongeacht hoeveel champagne hij heeft gedronken. Hij heeft een ongoing energy, maar daar houd ik geen rekening mee als we zijn agenda indelen. Ook hij heeft af en toe rust nodig."

Het gaat jullie nu enorm voor de wind. Hoe ziet u de toekomst?
"Ik denk er niet zo veel over na. Namam moet blijven groeien. We zijn nu met vier medewerkers en een handvol stagiairs en blijven ook steeds op zoek naar nieuwe talenten. Onlangs heeft acteur Bilal Wahib zich aangesloten. Hij is nu aan het doorbreken, en is behalve acteerwerk ook bezig met muziek, dus dat is interessant."

"Tegelijkertijd is het leuk om samen met Kleine, maar ook met Géza, bezig te zijn met de toekomst. Zij weten net als ik: een artiest heeft geen eeuwig leven. Ze zijn bezig hun succes verstandig te investeren. Kleine is bedrijven aan het opzetten. Van een patatzaak tot een kledingmerk en allemaal dingen waar ik nog niks over kan zeggen. Zij zijn hun toekomst aan het zekerstellen. Het gaat nu gewoon goed. Ik ben de grootste controlfreak van Amsterdam, dus het klinkt misschien wat raar uit mijn mond, maar we gaan wel zien wat de toekomst brengt."

CV

Geboren
6 maart 1993, Amsterdam

Opleiding
Business administration, VU (niet afgemaakt)

Loopbaan
2013: Namam opgericht

Opgebiecht

Leermeester
"Heb ik niet. Wat dat betreft ben ik meneer autodidact."

De beste uit het vak
"Shep Gordon, ex-manager in de Amerikaanse entertainmentindustrie."

De slechtste uit het vak
"Ieder mens heeft zijn of haar kwaliteiten."

Het beste advies ooit gekregen
"Think outside the box."

Het slechtste advies ooit gekregen
"'Nooit achterom kijken.' Ik denk dat je juist veel kunt leren van wat je in het verleden hebt gedaan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden