Nalden, smaakmaker van de hippe scene

Grote merken, oude media, iedereen wil de groep bereiken die Nalden bereikt, iedereen wil snappen hoe hij het doet. Foto ANP/Daniel J. Ashes

AMSTERDAM - Haha! Sinds Nalden (24) in het Engels blogt, lacht hij wat minder vaak in de tekst, maar is het aantal unieke bezoekers per dag aan Nalden.net gegroeid tot boven de 16.000.

Wat in 2004 begon als blog om vanuit Wilnis hiphopnieuwtjes uit te wisselen met uitwaaierende vrienden is uitgegroeid tot een blog over design, gadgets, films en muziek dat over de hele wereld wordt gecheckt.

Van een jongetje dat na een concert in Bitterzoet met de nachtbus naar huis moet, is Nalden ('op mijn echte naam geef ik geen commentaar, zelfs mijn oma noemt mij Nalden') getransformeerd tot conceptontwikkelaar, marketing guy, spreker op mediaevenementen. Of vliegt hij naar Dublin op uitnodiging van Jameson, voor een 'experience' met acteur Clive Owen tijdens het filmfestival daar, gesponsord door het whiskeymerk. ''Ga ik een beetje hangen met Clive Owen, dat is toch tof. Als ik zo'n telefoontje krijg, ga ik stuk. En dan mág ik erover bloggen.''

Nalden laat zich door niemand zeggen waar hij over blogt of niet. ''Ik schrijf alleen maar over dingen die ik tof vind. Dat is altijd zo geweest. Vroeger ging dat vooral over hiphop, nu ook over design, over gadgets. Het blog groeit met mij mee.'' Dus blogt hij over de nieuwe Blackberry. ''Die vind ik ook echt heel vet.'' Of over de nieuwste Nikes die alleen in het buitenland op de markt komen. ''En weet je wat zo hilarisch is? Dan krijg ik een dag later een mailtje van Nike International. Dat ze een paar op willen sturen. Haha!''

Het blog van Nalden werd al snel populair in de Nederlandse hiphopscene. Ook omdat hij speciale tracks en mixtapes ter download aanbood. Zijn handelsmerk werd, en ontwerper Parra maakte daar een T-shirt van 'dat de prins van Monaco nog wilde kopen', Hahahahahahaha! en Naldisney. Zijn persoonlijke, losse en originele schrijfstijl, originele onderwerpkeuze en positieve benadering maakte hem vervolgens ook buiten de scene bekend.

In augustus volgde de stap naar het Engels. ''De wereld is veel groter dan Nederland.'' In het begin viel het Nalden niet mee om in een andere taal te schrijven. ''Humor in het Engels is vet moeilijk.'' Maar gaandeweg gaat het beter. Het aantal bezoekers schoot omhoog.

Winstgevend
Een jaar voor de switch naar het Engels nam het blog al een nieuwe vorm aan, met een prominente plek voor de wallpaper, de achtergrond van de site. Deze wordt gesponsord. Daardoor is Nalden.net nu winstgevend. Geen lelijke logo's, maar mooie foto's, goede kunst. Alleen in de rechter benedenhoek is een uitklapschermpje voor de sponsor. ''Dit is meer branding. Mensen moeten erover gaan praten.'' Voordat de nieuwe plaat van Kanye West uitkwam, zette Universal een wallpaper met de rapper op Nalden.net. De foto werd 38.000 keer gedownload.''

Grote merken, oude media, iedereen wil de groep bereiken die Nalden bereikt, iedereen wil snappen hoe hij het doet. Dus zit Nalden bij brainstormsessies voor een biermerk, bedenkt hij online campagnes voor tassen en schoenen. Hij heeft zelfs een aanbod gekregen om het blog te verkopen. Allemaal erg prettig, maar het gaat Nalden, die ook partner is in hiphoplabel Appletree, nog steeds om het vooruit helpen van mensen die hij tof vindt.

Zoals hij deed bij beatmaker Hayzee. Hij hoorde Hayzees muziek, was geraakt en sprak af online een plaat uit te brengen op Nalden.net. Die is bijna een jaar later 56.000 keer gedownload. Iemand anders raakte zo enthousiast dat hij bij een van de tracks een veel bekeken videoclip maakte die weer op allerlei andere blogs besproken werd.

Omdat Nalden nog steeds veel blogt over Nederlandse artiesten en initiatieven, krijgen die nu wereldwijd exposure. Het gaat de goede kant op met de invloed van Nalden, en hij geeft zichzelf nog een paar jaar om verder te bouwen, 'want op mijn dertigste wil ik filantroop zijn'. (LIEDEWIJ LOORBACH)
www.nalden.net

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden