PlusMuseumrecensie

Naakten, bloemexplosies, maar het mooist in de nieuwe collectie van Singer Laren zijn die portretten

Het Singer Museum viert de de schenking van de 170 werken tellende privécollectie van Jaap en Els Blokker-Verwer én de verbouwing van het museum met de tentoonstelling Sluijters en de modernen. Collectie Nardinc. Een bijzondere tentoonstelling die indruk maakt.

Jan Pieter Ekker
Jan Sluijters, Potret van Greet van Cooten, 1910, olieverf op doek, Singer Laren, schenking Collectie Nardinc. Beeld Singer Laren, schenking Collectie Nardinc
Jan Sluijters, Potret van Greet van Cooten, 1910, olieverf op doek, Singer Laren, schenking Collectie Nardinc.Beeld Singer Laren, schenking Collectie Nardinc

Het wit in haar grote blauwe ogen is groen, haar neus en wangen hebben de vorm van een roze vogel. Haar blik is vurig. Betekenisvol. Het haar is een kunstwerk op zich, bestaand uit dikke klodders, wilde vegen en dynamische strepen in paars, knalrood, bruin, stralend oranje, blauw-turquoise en kanariegeel.

De portretten die Jan Sluijters tussen 1909 en 1911 maakte van zijn muze Greet van Coolen stralen; het ‘zonnige’ gevoel van de verliefde schilder – kort nadat hij Greet in januari 1909 in Amsterdam had leren kennen, verliet hij zijn vrouw Bertha Langerhorst en hun eenjarige dochter – spat van het doek.

Portret van Greet van Coolen (1910) is een van de vele blikvangers van de tentoonstelling Sluijters en de modernen. Collectie Nardinc, waarmee het Singer Museum de schenking van de 170 werken tellende privécollectie van Jaap en Els Blokker-Verwer viert. Verdeeld over vijf thematische zalen zijn de komende maanden 70 werken te zien; 41 daarvan zijn geschilderd door Jan Sluijters.

Kubisten, futuristen

Er zitten prachtige vorm- en kleurexperimenten tussen, waarin de invloed zichtbaar is van de kubisten en de futuristen. Er hangen kubistische naakten, fauvistische bloemexplosies en luministische landschappen van moderne tijdgenoten zoals Leo Gestel, Jan Toorop en Kees van Dongen en ‘kleinere meesters’ onder wie Wim Oepts en de Joods-Duits-Nederlandse Else Berg.

Maar het mooist zijn Sluijters’ expressieve portretten van zijn muze Greet van Coolen. ‘Natuurlijk probeer ik altijd om het wezen van een mensch te schilderen, het uiterlijk komt daarna,’ zei Sluijters vele jaren later zelf over zijn portretten. ‘Ik zie iemand bijvoorbeeld in grijze tinten of in een bepaald blauw… Mocht ik een verkeerden tint hebben dan ontdek ik dat met hetzelfden gevoel van physieken afkeer als ik valsch op een piano hoor spelen of met een spijker krassen over zink’

Sluijters en de modernen. Collectie Nardinc: t/m 28 augustus in Singer Laren, Oude Drift 1 in Laren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden