Na Linda en Maarten krijgt Jezus een eigen glossy

Als beroemdheden als Linda de Mol, Maarten van Rossem en Youp van 't Hek een eigen glossy krijgen, waarom dan niet de bekendste persoon op aarde? Dat is de gedachte achter de eenmalige glossy Jezus!.

Beeld Star Troopers Enterprise

'Misschien zou Jezus het zelf geen goed idee vinden,' zegt journalist Peter van Dijk, één van de initiatiefnemers. Hij verwacht dan ook afkeurende reacties vanuit de christelijke hoek. 'Maar daar zit niet onze doelgroep, we willen juist mensen die weinig over Jezus weten bereiken.'

Van Dijk wil met drie andere initiatiefnemers uit de christelijke media - Reinier Zonneveld, Theanne Boer, Paul van der Niet - het beeld dat veel mensen van Jezus hebben, opfrissen en bijstellen. Daartoe hebben zij voornamelijk samengewerkt met niet-gelovige schrijvers, vormgevers en fotografen. Er is twee jaar in het geheim aan het blad gewerkt.

Acteur en schrijver Arthur Japin trad op als hoofdredacteur. Hij reisde voor het blad af naar de Negev-woestijn in Israël. Psychiater Bram Bakker schreef voor de glossy een artikel over de heilzaamheid van vergeving. Managementgoeroe Ben Tiggelaar bespreekt de leiderschapskwaliteiten van Jezus en muziekjournalist Leo Blokhuis laat de invloed van Jezus in de popmuziek zien.

3D-pelgrimstocht
Het reclamebureau KesselsKramer verzorgde de fotografie en de vormgeving, waaronder een virtuele 3D-pelgrimstocht. Verspreid door het blad staan foto's van de grond waar Jezus heeft gelopen. Door de app Layar te gebruiken, is het de bedoeling dat de lezer zich op de mooiste plekjes van Israël waant.

De cover is onderdeel van een modereportage waarin personen uit Jezus' leven op een hedendaagse manier zijn gefotografeerd in tweedehands kleding van het Leger des Heils. Lezers zien Maria als KLM-meisje, Thomas als student en Zacheüs als 'fly-on-the-wall'.

Entertainen
Van Dijk is tevreden over het resultaat. Het blad is er volgens hem niet om te overtuigen, maar juist om te informeren en te entertainen. 'Ik weet niks over de profeet Mohammed. Stel dat iemand een tof blad over hem zou maken, ik zou het zeker kopen.'

De glossy ligt vanaf vandaag in de meeste kiosken, boekhandels en supermarkten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden