Na Facebook ligt nu ook YouTube onder vuur

Na Facebook is het nu de beurt aan YouTube. De Googledochter moet zich in de VS verantwoorden voor zijn benadering van kinderen. "YouTube lokt kinderen bewust in een speelplaats vol reclame."

Herman Stil
null Beeld ANP
Beeld ANP

YouTube zou volgens consumentenbonden en kinderactiegroepen ­gericht advertenties en reclame op kinderen afvuren. En dat terwijl de ­videogigant bezweert niet te mikken op kinderen onder de dertien jaar.

Op het platform zijn meer dan genoeg filmpjes te zien die op een jonge doelgroep zijn gericht. YouTube zou door filmpjes niet te filteren en op basis van kijkgedrag, IP-adres, locatie en internetprofielen, gericht kinderreclame bij en in video's toestaan.

Dat gaat van reclame voor speelgoed tot sneakers en pretparken. Ook zou het bedrijf actief adverteerders zoeken die zich richten op een jong publiek. Naast spotjes of advertenties gaat het om populaire 'uitpakfilmpjes' van kinderproducten.

Kindervideoapp
In de VS gelden, net als in Nederland, regels op het gebied van online kinderreclame. Webbedrijven mogen niet in het geniep data verzamelen van kinderen, zonder dat ouders daar toestemming voor geven.

De actiegroepen hebben vandaag toezichthouder FTC gevraagd de praktijken van YouTube te onderzoeken. FTC zou moederbedrijf Google miljoenen dollars boete kunnen ­opleggen als blijkt dat het de regels voor kinderreclame overtreedt.

YouTube onderzoekt de klacht. Het bedrijf wijst erop in zijn algemene voorwaarden gebruik door kinderen onder de dertien uit te sluiten.

Ook heeft het bedrijf een speciale kindervideoapp in de VS beschikbaar die ongewenste video's filtert, geen gegevens verzamelt en geen gepersonaliseerde marketing pleegt. Die app is echter gericht op kleuters.

Strengste instellingen
Of YouTube ook Europese of Nederlandse regels schendt, valt te bezien. In Nederland gelden vrijwillige ­afspraken op het gebied van kindermarketing, die vooral zijn opgesteld voor tv-zenders en tijdschriften.

Zo is onder meer voedselreclame uitgesloten als die zich voor meer dan 25 procent op kinderen richt. Onduidelijk is of dit ook voor internet geldt en of zo'n afspraak in de onlinewereld überhaupt te handhaven is.

Het is niet voor het eerst dat You­Tube onder vuur ligt vanwege de behandeling van kinderen. Eind ­vorig jaar bleek dat als de strengste inhoudsinstellingen werden gekozen, er alsnog allerlei filmpjes met voor kinderen ongeschikte inhoud te zien waren, ook in de speciale kinderapp. YouTube besloot daarop de keuze van filmpjes voor de kinderapp niet meer door softwarerobots te laten bepalen.

13

Uit de voorwaarden van YouTube: 'Als je jonger bent dan 13 jaar, gebruik onze dienst niet. Er zijn genoeg andere sites voor je.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden