Na Facebook gaat ook Google profielfoto's voor advertenties gebruiken

Google heeft de algemene voorwaarden gewijzigd. In de nieuwe voorwaarden, die vanaf 11 november van kracht gaan, staat dat het bedrijf namen, foto's en recensies van gebruikers in mag zetten voor advertenties.

Google.Beeld AP

Het geven van een +1 via het sociale netwerk Google+ of het achterlaten van een recensie in betekent onder de nieuwe voorwaarden dat de gebruiker Google toestemming geeft om deze gegevens te gebruiken, zo ontdekte The New York Times. Zo kan er onder een Google-ad plotseling een naam van een vriend staan: 'Dit restaurant is geweldig'.

Enorme emmer glijmiddel
Deze manier van adverteren wordt ook bij Facebook ingezet, maar het is niet omstreden. Een van de bekendste voorbeelden van een omstreden 'sponsored story' is die van de nu 33-jarige Amerikaan Nick Bergus, die voor de lol een foto van een groot vat glijmiddel had gedeeld op Facebook. Hij schreef erbij: 'Voor Valentijnsdag. Voor elke dag. Voor de rest van je leven.' Dit bericht met daarbij de naam en profielfoto werd vervolgens gebruikt in reclames van Amazon.com voor het middel op de pagina's van Facebookvrienden van Bergus.

Onlangs trof Facebook een schikking voor 20 miljoen dollar met een groep gebruikers. Zij meenden dat Facebook ten onrechte hun beeltenis bij de advertenties had geplaatst, zonder daar toestemming voor te vragen. De gebruikers hadden geen enkele mogelijkheid om aan te geven dat zij niet in dergelijke advertenties willen verschijnen. Facebook heeft toegezegd gebruikers voortaan meer controle te geven over hoe hun online informatie wordt gedeeld met derden.

Google zegt gebruikers wel op de hoogte te stellen en heeft aangegeven dat ze deze functie uit kunnen schakelen. Ook zal Google gegevens van mensen onder de achttien jaar niet gebruiken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden