PlusFilmrecensie

My Hero Academia: Two Heroes is confectie-anime uit de fabriek

Het superheldentijdperk wordt gedomineerd door de twee grootste Amerikaanse stripuitgeverijen die een verbond met Hollywood sloten. Toch is het geen exclusief Amerikaans ­domein.

My Hero Academia: Two Heroes illustreert hoe de Japanse amusementsindustrie met het concept uitpakt. De animatiefilm uit 2018 haakt in op een vier jaar eerder gelanceerde superheldenstrip, die wekelijks verschijnt en ook tot een televisieserie werd bewerkt. De film kreeg al een vervolg, dat in de zomer ook door de Nederlandse distributeur Periscoop Film wordt uitgebracht.

My Hero Academia: Two Heroes zal liefhebbers van Amerikaanse superheldenfilms en strips vooral aan de X-Men-serie herinneren. Ook hier draait het om een opleidingsinstituut voor begaafde tieners die leren hoe ze hun superkrachten voor het goede kunnen aanwenden. Er is een aardige omkering in dat gegeven: in de futuristische Japanse variant heeft 80 procent van de bevolking speciale gaven en behoort de jonge Midoriya tot een minderheid die zonder superkrachten werd geboren. Hij dankt zijn toelating tot de school aan zijn oppermachtige beschermheer All Might, die de wereldvrede bewaakt.

De film draait om hun bezoek aan I-Island, een drijvend wetenschappelijk complex waar gadgets voor superhelden worden ontwikkeld en de jaarlijkse expo een bont allegaartje aan bezoekers trekt. Wanneer schurken de macht grijpen en All Might uitschakelen, moeten de scholieren samenwerken om het tij te keren. De onzekere Midoriya ontpopt zich zonder aangeboren gave natuurlijk toch tot een held van formaat; zo hoort dat in films over onzekere tieners.

Aan diepgang of esthetiek heeft regisseur Kenji Nagasaki geen boodschap, hij schakelt in sneltreinvaart tussen emotionele momenten en gierende actie vol explosies en destructie. Dit is confectie-anime uit de fabriek, op maat gesneden voor de jonge doelgroep: niet mooi, maar wel onderhoudend.

My Hero Academia: Two Heroes

Regie Kenji Nagasaki
Stemmen Daiki Yamashita, Kenta Miyake
Te zien in Arena, De Munt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden