Plus Interview

Muziektheaterstuk Een groter gebeuren gaat over de hedendaagse apocalyps

Het apocalyptische muziektheaterstuk Een groter gebeuren van Auke Hulst en Corrie van Binsbergen is nu als luisterboek en cd verkrijgbaar. Over klimaatverandering, het einde der tijden en de liefde. 

Beeld Getty Images

De lang aanhoudende, jankende gitaar zet gelijk de toon: er gaat iets gebeuren, en wat er gaat gebeuren is zeker niet iets goeds. Volgt: de aanzegging. “Attentie, attentie. Dit is uw Toezichthouder. Ik heb helaas geen goed nieuws. U heeft uw kans gehad. U heeft uw kans vergooid.” De wereld staat in brand en de mens woekert als onkruid. Daarom zal de mens worden geruimd – met die mededeling begint Een groter gebeuren, de muziektheatervoorstelling waarmee schrijver/musicus Auke Hulst en gitarist Corrie van Binsbergen dit najaar in de theater stonden en die nu als luisterboek en op cd is uitgebracht.

In opdracht van het Groningse festival Het Grote Gebeuren lieten Hulst en van Binsbergen zich door het gelijknamige verhaal van de schrijver Belcampo inspireren tot een hedendaagse apocalyps; over klimaatverandering, het einde der tijden én de liefde. Want de hoofdpersoon gaat met zijn nog altijd innig beminde ex-geliefde op reis om voor hun aangezegde dood het Noorderlicht te zien. Hij is musicus, maar had sinds zij de relatie beëindigde nauwelijks nog muziek gemaakt, had zijn optredens afgezegd. Op hun autorit naar het noorden neemt hij zijn gitaar mee en zoekt hij voor het eerst weer naar nieuwe akkoorden, naar nieuwe woorden.

Van Binsbergen gaat vaker voor een literaire samenwerking en maakte voorstellingen met onder anderen Toon Tellegen en Dimitri Verhulst. Door de organisatie van Het Grote Gebeuren werd ze gekoppeld aan schrijver Auke Hulst, die werd geboren in de provincie Groningen en in de stad studeerde. “Corrie had, vertelde ze me later, nog nooit van me gehoord – the story of my life, ik ben gewoon niet zo bekend – maar toen we elkaar voor het eerst spraken, bleek dat ze direct een paar boeken van me had gelezen.”

Zompige jazz, lieflijke americana

Het verhaal van Belcampo (Herman Pieter Schönfeld Wichters, 1902-1990) was uitgangspunt voor het theaterstuk, maar bleek te gedateerd. “Het is topzwaar aan religieuze symboliek en we hebben nu met andersoortige problemen te schaften dan religieuze geestvervoering,” aldus Hulst. “Dan liever een moderne apocalyps – en welke auteur is daar meer voor aangewezen dan het lachebekje van de Nederlandse literatuur?”

Hulst is zelf ook musicus, hij componeert en speelt gitaar. “Maar werken met Corrie en al die topmuzikanten die meededen is van een ander niveau. Ze heeft de muziek heel strak op mijn tekst geschreven. Als het gaat over de buiten­wereld, het eind der tijden, klinken zompige jazz of onheilspellende elektronica. Bij de ‘binnenwereld’, die ex-geliefden in die auto, klinkt lieflijke americana.”

Het liedje Jij en ik (‘we zijn aan het einde van de weg/ we hebben onze levens afgelegd’) is van zijn eigen hand en hij zingt en speelt het kwetsbaar. “Ik had in de tijd dat ik het schreef te kampen met liefdesverdriet, en dat hebben we in de voorstelling kunnen combineren met onze omgang met de planeet aarde. Beide relaties gaan uit van het verkeerde concept: liefde nemen, in plaats van liefde geven. Dat eigen liedje wilde ik er heel graag in hebben. Gelukkig hoefde ik het er niet door te drukken – ik was niet alleen de schrijver maar mocht ook deel zijn van de band.”

Hij heeft zich door zijn samenwerking met Van Binsbergen en co (Hermine Deurloo op mondharmonica en sopraansax, Joost van Es op viool en mandoline, Joost Buis op trombone, Albert van Veenendaal op piano, Hein Offermans op bas en Yonga Sun op drums en elektronica) als musicus verder ontwikkeld.

“Absoluut. Ik heb wel veel op het podium gestaan, in mijn eentje of met mijn bandje, maar dan was ik altijd kneiternerveus, omdat het altijd om allerlei redenen ondergerepeteerd was. Dan loop je op eieren. Een groter gebeuren was heel goed gerepeteerd, met de beste muzikanten. Dan sta je veel relaxter op het podium, omdat je weet dat er geen kans is dat het instort. Op deze manier live spelen was voor mij een vijfsterrenervaring.”

Een groter gebeuren, Auke Hulst en Corrie van Binsbergen, live opgenomen door Chris Weedsa, verkrijgbaar via corrievanbinsbergen.com/shop

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden