Recensie

Mutant Garden: een abstracte ode aan de lotusbloem

 De natuur ligt aan de basis van Mutant Garden, maar dat zou je op het eerste gezicht niet zeggen. Beeld Galerie Upstream Gert Jan van Rooij, Courtesy Upstream Gallery
De natuur ligt aan de basis van Mutant Garden, maar dat zou je op het eerste gezicht niet zeggen.Beeld Galerie Upstream Gert Jan van Rooij, Courtesy Upstream Gallery

De lotusbloem staat bekend als een symbool voor goddelijke geboorte en zuiverheid, maar het is ook gewoon een heel mooie bloem. Ook in de vormgeving van software zijn lotusbloemen prominent aanwezig, of zitten ze min of meer verstopt. Met zijn gele hart en roze bladen doet de bloem het blijkbaar altijd leuk op een scherm.

Harm van den Dorpel (1981) maakte een kleine inventarisatie van de verschillende varianten die hij tegenkwam. Die van Microsoft is schematisch en heeft een zwarte omlijning, de variant van Apple heeft genuanceerde licht- en schaduwpartijen en Google maakt de kern wit.

De natuur ligt aan de basis van het werk van Van den Dorpel, maar dat zou je op het eerste gezicht niet zeggen. Zijn tentoonstelling bij Upstream wordt gedomineerd door een paar schermen en grote prints met abstracte patronen. De bloemetjes verschijnen in een soort collage met ideeën die aan de basis van zijn werken liggen.

Rekenkracht

Het werk is onderdeel van het Lab, de voorruimte van de galerie waar de werkwijze van Van den Dorpel centraal staat. Maar het centrale kunstwerk van de tentoonstelling bevindt zich in de grote ruimte, de Garden. Daar is Mutant Garden Autobreeder, een installatie met een computer en zes schermen die constant nieuwe beelden genereert. Die beelden zijn steeds gebaseerd op een van de schermen. De software kiest telkens een van de beelden uit en berekent dan een nieuwe set varianten, waarbij de complexiteit van de nieuwe beelden wordt afgewogen ten opzichte van de rekenkracht.

Klinkt wat schimmig, maar in de praktijk zie je steeds een van de schermen oplichten, waarna de acht schermen eromheen vernieuwd worden, op basis van het eerste patroon. Kleuren worden subtiel anders, vormen verschuiven, nieuwe elementen worden toegevoegd of verdwijnen. Het geheel oogt bijna als een organisme dat langzaam een andere vorm krijgt, zich aanpast aan de omstandigheden.

Chipindustrie

En dat is ook precies het onderliggende idee, want de software achter de beelden is gebaseerd op software uit de jaren negentig, waarin ‘genetisch’ geprogrammeerd werd en die oorspronkelijk bedoeld was voor de chipindustrie. Het programma voert berekeningen uit die te vergelijken zijn met DNA dat steeds verandert en zich aanpast aan de omstandigheden.

De grote prints komen weliswaar uit de Autobreeder, maar Van den Dorpel heeft de beelden toch weer geselecteerd, veranderd en gecomponeerd op basis van zijn persoonlijke voorkeur. Komt de smaak van de kunstenaar toch weer om de hoek kijken.

Mutant garden

Harm van den Dorpel
Waar Upstream, Kloveniersburgwal 95
Te zien t/m 27/6

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden