Musical over Van Gogh ligt al jaren op de plank

Marijke Philips schreef een musical over Vincent van Gogh en bood die aan bij het productiebedrijf van Albert Verlinde. Kort daarop kwam Verlinde met plannen voor eenzelfde musical. Sindsdien krijgt Philips haar versie nergens gesleten. 'Ik sta al elf jaar buitenspel.'

Marijke Philips Beeld Carly Wollaert

Woensdagavond las Marijke Philips haar musical over Vincent van Gogh voor het eerst voor aan publiek. De bijbehorende liedjes speelde ze af op cd. De opnames liet ze jaren geleden maken met professionele zangers.

Dat het tot een lezing kwam, is een gevalletje toeval. Philips was onlangs bij de jubileumviering van kunstenaars­sociëteit De Kring, die 95 jaar bestaat.

Ze raakte in gesprek met de voorzitter die haar vroeg naar haar carrière. Ze vertelde dat ze een musical heeft geschreven die nooit te zien is geweest. De Kring nodigde haar uit om het geheel voor te lezen.

Vertraging
Het is een (voorlopig) hoogtepunt in een geschiedenis die al elf jaar speelt. In maart 2006 leverde Philips een synopsis, enkele scènes en twee liedjes in voor een Van Goghmusical bij V&V Entertainment, het toenmalige productie­bedrijf van Albert Verlinde.

Dat schreef haar in september terug op dat moment geen mogelijkheden te zien voor de musical, maar haar brief te bewaren.

Groot was Philips verbazing toen Albert Verlinde in mei 2007 aankondigde een musical over Vincent van Gogh te gaan maken, met componist Han Kooreneef, die onder meer voor Marco Borsato heeft geschreven. Met Philips werd in de aanloop naar die aankondiging geen contact meer opgenomen.

Anno 2017 is het (nog) niet van een Van Gogh-musical gekomen bij Stage Entertainment, het huidige bedrijf van Verlinde. Het plan heeft vertraging opgelopen, maar is niet ingetrokken.

Het gevolg is dat Marijke Philips al elf jaar geen producent weet te vinden voor háár Van Gogh-musical. "De musicalwereld is klein. Als één producent een onderwerp doet, doet een ander het niet. Sinds Verlinde Van Gogh heeft geclaimd, durft geen ander het aan. Ik sta al elf jaar lang buitenspel."

Philips bood haar werk in die tijd bij meerdere andere producenten aan. Enkelen zeiden nee. Een ander schreef terug niet te voelen voor het thema, omdat Verlinde er al mee bezig was.

Philips' punt: de enkele musicalproducenten die Nederland telt, zijn zo machtig en bepalend dat het schrijvers dooddrukt die niet in hun stal zitten.

Het maakt dat nieuw werk zelden het levenslicht ziet. Veel van het musicalaanbod bestaat uit vertalingen van producties die zich in het buitenland hebben bewezen. "Terwijl mijn verhaal van kwaliteit is met originele liedjes."

Eerder dit jaar riep Philips de hulp in van de Autoriteit Consument & Markt. Haar klacht werd afgewezen. Het leek de ACM 'onaannemelijk' dat Stage misbruik maakt van een eventuele machtspositie.

Albert Verlinde Beeld anp

Philips is niet overtuigd. De ACM gaf aan dat verder onderzoek nodig is voor een eindoordeel, maar dat het onderwerp 'minder zwaar weegt dan het belang van onderzoek in andere zaken' en daarom niet wordt vervolgd.

Zonder rottigheid
Philips' Van Goghmusical begint met de dood van de schilder. In de openingsscène worden zijn schilderijen naar de gelagkamer getild waarboven hij een kamer had.

"Dan telkens op een werk: plets, een licht. Tot de kamer in het licht baadt. Dan begint het eerste lied en hoor je Vincent zingen." Licht en kleur heet het. Componist Paul Stoppelman schreef alle muziek. Philips zelf schrijft al jaren liedjes (zie kader onderaan).

Voor de Van Goghmusical hoopt ze ooit toch een producent te vinden. Het liefst 'zonder te veel rottigheid', want het gaat haar uiteindelijk om het werk. "Het maken is heel leuk geweest. Ook als er niets van komt. Maar het zou toch een mooi wonder zijn. Het heeft geen zin een lied te schrijven als niemand het beluistert."

Reactie Stage Entertainment
Stage Entertainment laat in een schriftelijke reactie weten in het portfolio inderdaad een eigen concept over Vincent van Gogh te hebben. 'Voorlopig' is er geen sprake van dat dit uitgevoerd gaat worden.

Stage stelt dat ideeën voor een musical over Van Gogh vaker zijn aangedragen: 'ook door anderen dan mevrouw Philips'. 'Iedereen kan een idee hebben voor een musical zoals bijvoorbeeld over Van Gogh, Anne Frank, Jan Steen, maar een producent moet geprikkeld worden en Albert Verlinde werd dat door het idee van componist Han Koreneef.'

Stage ontkent het thema Van Gogh te claimen en schrijft dat het ieder vrij staat eigen ideeën elders ten uitvoer te brengen. Het bedrijf wijst er tot slot ook nog op dat Philips' klacht bij de Autoriteit Consument & Markt eerder dit jaar is afgewezen.

Cv Marijke Philips
Marijke Philips was omroepster bij de VPRO en vertaalde series en kinderfilms voor de televisie. Ze speelde onder andere in het cabaret van Wim Sonneveld en in het Vrouwencabaret.

Voor Ria Valk schreef ze De Liefde Van De Man Gaat Door De Maag ('Ik heb worstjes op mijn borstjes, preitjes op mijn dijtjes'). Ook werkte ze als copywriter in de reclamewereld. In 2012 diende een zaak tegen hagelslagmaker Venz.

De tekst 'Het hagelt, het hagelt, grote korrels Venz' is door Philips in de jaren zeventig geschreven. Zij had zich tot de rechter gewend toen Venz de tekst in 2010 opnieuw gebruikte. Venz mocht de tekst daarna tijdelijk niet gebruiken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden