Plus Musical

Musical Fun Home laat een diepe indruk achter

Het familiedrama Fun Home stort een karrenvracht aan emoties en melodieën over de mensen in de zaal heen, waardoor deze prachtige musical een diepe indruk achter laat.

Beeld Neeltje Knaap

Een totaal verscheurd en verknipt gezin. Voor de buitenwereld ziet het er allemaal keurig uit. Vader en moeder geven les op een middelbare school, vader steekt veel tijd in de restauratie van hun historische pand. Daarnaast drijven ze een uitvaartcentrum, een Funeral Home. Kort het af tot Fun Home en de ernst wordt nog wat gerelativeerd. Drie vrolijke kinderen maken een reclamefilmpje voor het bedrijf met een muziekje dat zou passen in het repertoire van The Jackson 5.

Maar verder: vader legt het aan met de jongen die in de tuin helpt, een van zijn leerlingen en eigenlijk elke jongeman die in zijn schootsveld komt. Moeder weet het al sinds haar huwelijk, maar ze wonen in een kleine stad op het Amerikaanse platteland, dus ze houdt de schone schijn op, al gaat ze er kapot aan. De oudste dochter draagt liever een broek dan een jurk en raakt opgewonden van de stoere vrouw in een café.

Tony Awards

De afloop van dit familiedrama onder de oppervlakte wordt door de dochter kort samengevat: vader pleegt zelfmoord en dochter wordt de lesbische striptekenaar Alison Bechdel. Zij heeft haar verwarrende jeugd vastgelegd in een graphic novel. Scriptschrijver/tekstdichter Lisa Kron en componist Jeanine Tesori pikten het op en in 2013 ging Fun Home off Broadway in première. Twee jaar later oogstte de musical op Broadway meerdere Tony Awards, onder meer als Best Musical.

Maarten Voogel, artistiek leider van producent OpusOne, heeft Fun Home in het culturele programma van Pride Amsterdam geschoven. Dat is een mooi podium voor een prachtige musical, scherp vertaald en geregisseerd door Koen van Dijk.

Afleggen

We zien Bechdel als volwassen vrouw die vanachter haar tekentafel flarden uit haar jeugd bij elkaar schraapt voor haar stripboek. Hoe zij als jong meisje haar vader moest helpen bij het afleggen van een lijk, hoe zij als student haar ouders op de hoogte bracht van haar geaardheid en maar niet tot een behoorlijk gesprek met haar vader kon komen. Ad Knippels weet zijn tegenstrijdige karakter­trekken (lief, zorgzaam, onredelijk, opvliegerig, seksueel in de knoop) vlekkeloos neer te zetten.

Renée van Wegberg speelt de rol van tekenaar nuchter en ironisch. Ze schittert in de onlogisch dartele, maar daardoor spannende muziek van Tesori. Dat geldt ook voor Lotta Pillitu, een ster in wording, die de jongste versie van Alison speelt. Haar onbevangenheid is ontwapenend en ze lijkt weinig moeite te hebben met de lastige muziek. Dominique de Bont zorgt als student-Alison voor de meest indringende scènes als zij thuiskomt met haar vriendin. Moeder (Marjolein Keuning) gooit dan in een beklemmende monoloog al haar huwelijksfrustraties eruit en vader weet zich tijdens een autoritje met zijn dochter geen raad met het idee dat ze wel heel erg op elkaar lijken.

In anderhalf uur stort er een karrenvracht aan emoties en melodieën over je heen, waardoor je tollend, maar intens tevreden de zaal verlaat.

Musical

Fun Home
Door OpusOne en Internationaal Theater Amsterdam
Gezien 25/7, ITA
Te zien t/m 4/8, aldaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden