Plus Recensie

Musical Carmen La Cubana trok al volle zalen. En terecht

In musical Carmen La Cubana worden flitsende traditionele Cubaanse stijlen als de rumba en de mambo verweven met moderne dansvormen, die worden uitgevoerd door een geweldige dansgroep.

Carmen La Cubana is indrukwekkend dynamisch Beeld Nilz Boehme

"De liefde is als een dolk die door de lucht vliegt en dodelijk doel treft," zingt Carmen. Zij werkt in een sigarenfabriekje in een stoffig Cubaans dorp, want er moet tenslotte gegeten worden, maar eigenlijk is de liefde haar eerste levensbehoefte.

Zij is de dolk, en de man die door de dolk wordt getroffen, is volkomen verloren. Het publiek dat Luna Manzanares het openingslied Amor in de musical Carmen La Cubana hoort zingen, moet sterk in de schoenen staan om niet ook direct voor de bijl te gaan.

De vurige zigeunerin Carmen kwam voor het eerst tot leven in de novelle uit 1845 van de Franse schrijver Prosper Mérimée. Dertig jaar later volgde de befaamde opera van Bizet en in 1943 de musicalbewerking door Oscar Hammerstein II, die het verhaal in Carmen Jones verplaatste van het Spaanse Andalusië naar de Afro-Amerikaanse gemeenschap in North Carolina.

De Cubaanse versie speelt eind jaren vijftig, als de rebellen van Fidel Castro oprukken en het dictatoriale, door de VS gesteunde regime van Batista ten einde loopt. In het dorpje van Carmen maken de op seks beluste soldaten van Batista nog de dienst uit, maar Cuba maakt zich al op voor een radicale verandering.

Ook krijgen we een inkijkje in santeria, het Cubaanse volksgeloof waarin door de slaven uit Afrika meegenomen occulte praktijken zijn vermengd met de traditionele katholieke heiligenverering. Voor de dorpelingen die het bedompte leven zat zijn lonkt Havana, het centrum van vermaak.

Daar wordt gedanst, gedronken en gevreeën en daar voelt een vrouw als Carmen zich natuurlijk als een vis in het water. De manier waarop zij een oude geliefde tamelijk harteloos dumpt en kiest voor een macho bokser, wordt haar uiteindelijk fataal.

Zij is iets te hebberig dus, maar Luna Manzanares is wel een machtig toonbeeld van onafhankelijkheid. Haar literaire voorgangster in de negentiende eeuw was dan ook een inspiratiebron voor vrouwenemancipatie.

Musical
Carmen La Cubana

Door BB Promotion, DeLaMar en
TEC Entertainment
Gezien 26/1, DeLaMar
Te zien t/m 10/2, aldaar

Behalve het historisch interessante gegeven (Fidel komt echter geen moment in beeld) is Carmen La Cubana vooral een orgastisch feest, waarin de muziek van Bizet ondergedompeld is in de felle Cubaanse ritmes, uitgevoerd door een explosieve liveband.

Choreograaf Roclan González Chávez heeft flitsende traditionele Cubaanse stijlen als de rumba en de mambo verweven met moderne dansvormen, die worden uitgevoerd door een geweldige dansgroep.

Het enige minivlekje in het gezelschap is een sergeant uit het kamp van Batista, die alleen maar boos kan spelen en absoluut niet kan zingen.

Verder is deze Cubaanse cast perfect. De musical, die in Parijs is ontwikkeld door een internationaal productieteam, heeft na de première van 2016 in Parijs volle zalen getrokken in Engeland, Duitsland en Shanghai. En terecht.

Carmen La Cubana is tweeënhalf uur indrukwekkend dynamisch, met een paar aangename rustmomenten als meer ingetogen karakters de kalmere stukken uit de opera van Bizet wat nauwkeuriger volgen.

Deze eerste Cubaanse musical is hoogstaand amusement zoals zelden is vertoond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden