Music, Message and The Moment: zestig jaar Impulse in hebbedingcollectie

Peter van Brummelen

In de vinylcollectie van een jazzverzamelaar pik je de elpees van het label Impulse er op afstand uit. De in fel oranje en zwart uitgevoerde ruggen van de platen doen ze opvallen tussen de rest. Blue Note is het geliefdste jazzlabel onder verzamelaars, maar Impulse komt daar direct achteraan. Om de geweldige muziek natuurlijk, maar zeker ook om de spectaculair mooie klaphoezen waarin die muziek werd verpakt.

Zestig jaar geleden verschenen de eerste elpees op Impulse. Het jubi­leum wordt dit jaar gevierd met een serie mooie (her)uitgaves. Hebbeding bij uitstek is de compilatie Impulse Records: Music, Message And The Moment. Hij is verkrijgbaar als dubbel-cd, maar veel aantrekkelijker is de vinylversie: een box met vier elpees plus de nodige extra’s, waaronder een slipmat met het Impulselogo voor op de draaitafel.

John ‘Trane’ Coltrane

Over die box hebben we het zo, eerst nog even over Impulse zelf, ook wel bekend als The house that Trane built. Trane is daarbij John Coltrane, wiens in 1965 op Impulse verschenen album A Love Supreme (merkwaardig genoeg zonder karakteristiek oranje-zwart ruggetje) een minstens zo grote jazzklassieker is als Miles Davis’ Kind of Blue van zes jaar daarvoor. Coltrane maakte Impulse niet alleen groot, hij droeg ook in belangrijke mate bij aan het imago van het label als verspreider van baanbrekende muziek.

Dat imago is terecht – Impulse speelde een belangrijke rol in bijvoorbeeld de freejazz – maar het wil niet zeggen dat alle muziek op het label moeilijk of zwaar was. Een van de eerste uitgaven was het album Genius + Soul = Jazz, waarop de vooral als rhythm-and-blueszanger bekende Ray Charles zich op een heel toegankelijke manier op de jazz stortte. Ook Quincy Jones, Count Basie en crooner Johnny Hartman brachten op Impulse allerminst tegen de haren instrijkende muziek uit.

Zwarte strijd

Op Music, Message and The Moment gaan we wel echt de diepte in. Aansluitend bij de hedendaagse actua­liteit is gekozen voor muziek die snijdt aan thema’s als de zwarte strijd, afrocentrisme en spiritualiteit. Zulke muziek is ruim vertegenwoordigd in de Impulsecatalogus. Bij John Coltrane natuurlijk, maar net zo makkelijk ook bij Charles Mingus, Max Roach of Oliver Nelson.

Veel van de muziek in de box, bijvoorbeeld van freejazzers als Albert Ayler of Archie Shepp, zou bij huisgenoten die wat minder in de jazz zitten weleens tot gefronste wenkbrauwen of erger kunnen leiden, maar Charlie Hadens uitvoering van We Shall Overcome, geïnspireerd door de moord op Martin Luther King, moet zelfs jazzhaters kunnen ontroeren.

Bij Impulse mochten stukken vaak net zo lang duren als er ruimte voor was op een plaatkant. Dat maakt ze minder geschikt voor een compilatie, maar ook teruggebracht tot een edit van 9,08 minuten klinkt de in zijn originele versie wel een half uur durende zweefjazzklassieker The Creator Has a Masterplan van Pharoah Sanders onverminderd indrukwekkend.

Jazz

Diverse artiesten
Impulse Records: Music, Message And The Moment (box met vier elpees of twee cd’s)