Nieuws

Museum verwerft belangrijke brief Van Gogh

Het Van Gogh Museum in Amsterdam heeft er weer drie kunstschatten bij: een brief van Vincent van Gogh, een stilleven van Gustave Caillebotte en een landschap met huis van Gabriele Münter.

Brief van Vincent van Gogh aan Albert Aurier (detail), 9 of 10 februari 1890. Beeld Van Gogh Museum (schenking dhr. en mevr. Cheung Chung Kiu)

De nieuwe brief in de collectie van het museum werd geschreven door Vincent van Gogh in 1890 aan dichter, auteur en criticus Albert Aurier als reactie op diens (positieve) recensie van zijn werk in het tijdschrift Mercure de France. Aurier zag de Van Goghs in 1889 in de Parijse Salon des Indépendants en in 1890 bij Les XX in Brussel. De schilder reageerde, twee kantjes vol, vanuit de inrichting in Saint-Rémy: ‘In uw artikel vind ik mijn doeken terug, maar beter dan ze in werkelijkheid zijn, rijker, betekenisvoller.’

In het kunsthistorisch belangrijke epistel noemt de kunstenaar ook enkele werken die zich in de collectie van het Van Gogh bevinden, zoals zijn eigen Zonnebloemen, maar ook schilderijen van tijdgenoten die hij mooi en belangrijk vindt. De brief verschaft veel inzicht in de persoon Vincent van Gogh en zijn artistieke visie, aldus het museum.

Gustave Caillebotte, Bord met perziken, ca. 1882. Beeld Van Gogh Museum (aankoop met steun van de BankGiro Loterij)

Bord met perziken

Het schilderij van de Fransman Caillebotte is Bord met perziken (1882). “Dit impressionistische stilleven slaat een brug van traditionele realistische stillevens naar de post-impressionistische stillevens van Van Gogh,” aldus het Van Gogh.

Van de Duitse schilderes Münter is Huis in de winterzon uit 1909 verworven, het eerste schilderij van Münter in de openbare Nederlandse kunstcollectie. Münter, lid van kunstenaarsgroep Der Blaue Reiter, maakte dit werk volgens het Van Gogh op een cruciaal omslagmoment in haar carrière, waarop ze een meer expressionistische stijl ging ontwikkelen. Huis in de winterzon laat volgens het museum een krachtig voorbeeld van de invloed van Vincent van Gogh op de Duitse Expressionisten zien.

De brief, het stilleven en het landschap zijn vanaf donderdag te zien in een presentatie waarin met dertien aanwinsten van de afgelopen dertien jaar wordt teruggeblikt op het dertienjarige directeurschap van Axel Rüger. Die verruilt het Van Gogh binnenkort voor een belangrijke baan in Londen.

Gabriele Münter, Huis in de winterzon, 1909. Beeld Van Gogh Museum (aankoop met steun van de BankGiro Loterij). Foto: SeeItYourself / Jan-Kees Steenman
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.