'Musea zijn te lang te geïsoleerd geweest'

Musea moeten zich meer bewust worden van geldstromen die ze kunnen aanboren. Ook zouden ze meer aandacht moeten geven aan particulieren die kunst in hun bezit hebben. 'De meeste musea vinden particulieren eng en zeggen: wat moeten we ermee? Maar hoeveel kunstverzamelaars zijn er niet zonder kinderen? Die kunst moet uiteindelijk toch ergens worden achtergelaten.'

Koningin Beatrix loopt samen met Anneke Oele (r, directeur Art Amsterdam) langs de Japanse kunstenares Ayako Rokkaku (l) die aan een schilderij werkt. Archieffoto. Beeld ANP
Koningin Beatrix loopt samen met Anneke Oele (r, directeur Art Amsterdam) langs de Japanse kunstenares Ayako Rokkaku (l) die aan een schilderij werkt. Archieffoto.Beeld ANP

Dat zegt Clemens van der Ven (1941) uit Den Bosch, die samen met zijn vrouw Neeltje van der Ven (1940) vanochtend in het Koninklijk Paleis in Amsterdam uit handen van koningin Beatrix een Zilveren Anjer kreeg uitgereikt. Ze krijgen de onderscheiding, in 1950 door prins Bernhard in het leven geroepen, voor hun inzet voor de cultuur in Nederland. Het echtpaar handelt in kunst, maar functioneert ook al 40 jaar als een moderne mecenas voor kunst en cultuur.

Sinds 1968 drijven Clemens en Neeltje van der Ven in hun monumentale woonhuis in Den Bosch een kunsthandel die gespecialiseerd is in Chinese en Japanse kunst. De zaken gingen goed, ze stonden op beurzen in wereldsteden als Londen, New York en Hongkong. Ook was Van der Ven een van de oprichters van de kunstbeurzen Tefaf en PAN Amsterdam.

Fascinerende geschiedenis
Op een gegeven moment was de zaak 'up and running en was de uitdaging er uit', zegt Van der Ven. 'We zijn gaan nadenken over wat we belangrijk vonden. We zijn Den Bosch meer gaan waarderen, evenals de fascinerende geschiedenis van ons land. We dachten: dát en dát moet overeind blijven.'

Het echtpaar hielp een museum in het Duitse Dresden vlak na de val van de muur met een belangrijke collectie Chinees porselein. In Kasteel Heeswijk in Brabant hielpen ze Chinees ingerichte kamers in originele staat terug te brengen. Al vier decennia steunen ze het Noordbrabants Museum in Den Bosch. Hun eigen 650 jaar oude woonhuis stellen ze open voor rondleidingen, lezingen en intieme concerten.

Kennis en geld
'En het is niet altijd een kwestie van geld, maar ook van relaties en kennis toespelen', aldus Van der Ven. 'Zo wil het Noordbrabants Museum een Jan Sluijterszaal inrichten. Wij hebben vrienden in Amsterdam die vijf schilderijen van Sluijters in hun bezit hebben. Daar willen ze een goede bestemming voor. Die schilderijen gaan dus straks naar Den Bosch toe.'

Musea zouden meer oog moeten hebben voor mensen zoals zij, stelt Van der Ven. 'Bepaalde geldstromen drogen op. Dan is de conclusie: zorg voor andere geldstromen. Dat bewustzijn moet worden aangewakkerd. Musea zijn heel lang te geïsoleerd en arrogant geweest.'

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden