PlusMusicalrecensie

Murder Ballad is tachtig minuten spannende rock

Vajèn van den Bosch als Sara in Murder Ballad Beeld Annemieke van der Togt
Vajèn van den Bosch als Sara in Murder BalladBeeld Annemieke van der Togt

De seksvonken vliegen er af bij de jonge Sara (Vajèn van den Bosch) en Tom (Jonathan Dermoor). Zij is een vurige zangeres, hij een ruige gozer met een bar en samen zullen ze de wereld veroveren. Maar eerst nog even vrijen.

Als er genoeg gefeest is, houdt de verhouding geen stand en vindt Sara rust bij de degelijke dichter Michael (Buddy Vedder). Huisje, boompje en een dochter. Daar zit de rusteloze Sara toch ook niet op te wachten. Dan begint het gedonder pas goed en vloeit er bloed. Wie uiteindelijk het loodje legt, is een onverwachte verrassing in de slotscène van deze upbeat funky musical.

Een murder ballad is een gewelddadig muzikaal genre, dat vooral in de Verenigde Staten een lange traditie kent. Zo’n lied staat doorgaans bol van wraak, passie en soms van ongeremde krachten van psychopaten. Een bekend voorbeeld is Hey Joe van Jimi Hendrix. Ook in Nederland is het fenomeen niet onbekend. Maarten van Roozendaal beschreef in Meisje uit Nijkerk een gruwelijke moordpartij.

De doorgecomponeerde rockmusical die in 2012 voor het eerst off-Broadway werd opgevoed is in feite een opgerekte murder ballad, waarbij het gelukt is de spanning tachtig minuten vast te houden. De musical, al eerder in het Nederlands opgevoerd in België en twee jaar geleden als openluchtvoorstelling in Zoetermeer, past perfect in de huidige theatersituatie met de vele beperkingen.

Ook al is het verhaal niet wereldschokkend, de spelers staan op een paar rustmomenten na constant in de 220 volt-houding, en dat pakt meestal goed uit. Vajèn van den Bosch, die als 22-jarige al een indrukwekkend musical-cv heeft, verliest zich echter regelmatig in te veel volume. Dan wordt het bijna hysterisch en gaat het ten koste van haar geloofwaardigheid. Regisseur Florus van Rooijen, die de tekst van Julia Jordan puntig en met veel straatgevoel heeft vertaald, had Van den Bosch wel een beetje tot de orde mogen roepen. Dermoor en Vedder weten de balans wat beter te bewaren.

Naast de drie liefdesvechtjassen staat een verleidelijke en mysterieuze vertelster. De geweldige Cystine Carreon, in gothic zwart gewaad gekleed, jankt op venijnige manier, waarbij zij zichzelf op elektrische viool begeleidt, meteen in haar openingslied over ‘bezeten geliefden’ en hoe liefde soms ontspoort. Zij maakt van de vertelrol op de achtergrond een sterke hoofdrol.

De simpel geproduceerde, bijna kale musical maakt toch geen armoedige indruk. Dat is niet alleen aan de energie van de spelers te danken, maar ook aan Marnix Wetzer, die achter de toetsen een opzwepend geluid met drum en bas weet te produceren. De productie heeft als extra bonus een prachtig kunstwerk van decorontwerpster Marjolein Ettema. Halverwege het podium is een barcode van elf meter breed en vijf meter hoog opgetrokken, waar de spelers doorheen kunnen lopen. Niet de zwarte lijnen bepalen in dit geval de code, maar elastieken witte stroken. Dat levert een prachtig effect op tegen de zwarte achterwand.

Ondanks het bloed is Murder Ballad een geslaagde feelgoodmusical.

Musical

Murder Ballad
Door Stent Producties
Gezien De Goudse Schouwburg 12-10-2020
Te zien 24-6 in De Vest Alkmaar (19.00 en 21.00) en 28-6 in Theater Beatrix Utrecht (19.00 en 21.00)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden