PlusBoekrecensie

Mozaïekroman vol leerlingen en hun geheime angsten

Er wordt geskateboard, gelachen, gegapt, gepest, gevochten, gepiekerd en gedroomd. Beeld Getty Images/iStockphoto
Er wordt geskateboard, gelachen, gegapt, gepest, gevochten, gepiekerd en gedroomd.Beeld Getty Images/iStockphoto

Let goed op. Achter die wat niksige titel (de oorspronkelijke uitgave heet Look Both Ways) schuilt een bruisend boek. ‘Een verhaal in tien stappen’ zoals de schrijver zelf schrijft. Een mozaïekroman gepresenteerd als stratenplan rond een Amerikaanse school.

In elk hoofdstuk ontmoeten we een andere leerling op weg naar huis. Hun verhalen staan op zichzelf, tegelijk zijn ze onderling verbonden – terloops figureren de personages in elkaars avonturen. Daarin wordt geskateboard, gelachen, gegapt, gepest, gevochten, gepiekerd en gedroomd. Typische schoolromanthema’s die afgekloven zouden zijn als ze niet uit de pen van zo’n getalenteerd schrijver kwamen.

Met meer dan 2,5 miljoen verkochte exemplaren en talloze prijzen is Jason Reynolds (1983) in eigen land een gelauwerd auteur. Hij is een voorloper in de Black Lives Matter-beweging; zijn All American Boys waarin een zwarte jongen slachtoffer wordt van wit politiegeweld verscheen twee jaar vóór Angie Thomas’ verfilmde cultroman The Hate U Give. Reynolds schreef meerdere grimmige tienerverhalen over zwarte kinderen die opgroeien in kansen­ongelijk Amerika.

In Let goed op is die thematiek slechts latent aanwezig. Minder dan over hun sociaaleconomische achtergrond gaat het over de geheime angsten van de personages die aan hun handelen ten grondslag liggen. Een bende zakkenrollers steelt om ijs te kunnen kopen voor een van hun moeders die kanker heeft. De klassenclown heeft thuis een demente opa. En achter een plastisch exposé over snotjes ligt een drama van een klasgenootje met sikkelcelanemie.

Reynolds schrijft het op in krachtige zinnen met rake beelden, soepel vertaald door Maria Postema. Daarbij gooit Reynolds de lezer pardoes in de handeling. Hij doseert zijn informatie terloops om vervolgens met een scherpe wending te ontroeren of verwarren.

In tien gelaagde verhalen laat Reynolds je ervaren dat dingen vaak niet zijn zoals je denkt. Dat er mededogen schuilt in een pestkop en er verdriet ligt onder een grap. En dan laat hij ook nog tien keer geloofwaardig een schoolbus uit de lucht vallen in een verder volkomen realistisch boek. Wie dat lukt, is een groot schrijver.

Jason Reynolds
Let goed op
Vertaald door Maria Postema, 11+
Uitgeverij Condor, €15,99, 192 blz.

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden