Plus

Moscow Classical Ballet gaat uit van 'alle genres, behalve de saaie'

Het Moscow Classical Ballet staat dit seizoen in Carré met eigen versies van balletklassiekers. Oprichter Natalia Kasatkina (82) vertelt over het bewogen verleden van haar gezelschap.

Romeo en Julia, gedanst door het Moscow Classical Ballet Beeld -

Een ontmoeting met Natalia Kasatkina heeft iets weg van een audiëntie. Bij de eerste kennismaking, in de wandelgangen van een ietwat sleets theater in Düsseldorf, staan we om de Russische choreografe heen zoals je interviewende journalisten weleens rondom koningin Beatrix zag staan.

Als we ons voor een interview verplaatsen naar Kasatkina's kleedkamer krijgen uw verslaggever, een Russische collega en een tolk gezelschap van een impresario, een medewerker van Carré én de zoon van de choreografe - tevens directeur van haar theater in Moskou.

Historisch exposé
De zeer krasse dame lijkt zichtbaar te genieten van de aandacht. Op de vraag hoe haar gezelschap gezien moet worden ten opzichte van bekendere Russische balletinstituten als Bolsjoj en Mariinski, meldt ze eerst dat zij niet van zulke vergelijkingen houdt, om vervolgens van wal te steken met een uitvoerig historisch exposé. Zij schetst hoe zij met haar in augustus overleden echtgenoot Vladimir Vasiljov alle rangen van het Bolsjojballet doorliep: van leerling tot solist, en daarna balletmeester.

Daarna kregen Kasatkina en Vasiljov opdrachten om voorstellingen te ensceneren bij Bolsjoj in Moskou én bij Kirov in Leningrad (tegenwoordig Mariinski in St. Petersburg): balletten, maar ook opera's, waaronder een succesvolle Cosi Fan Tutte van Mozart.

Veel aandacht trok het koppel in 1965, met de allereerste Sovjetensecenering van Igor Stravinsky's befaamde schandaalballet Le Sacre Du Printemps. De muziek van de al decennia in ballingschap levende componist mocht vanaf 1962 weer worden opgevoerd, nadat hij als een voorname gast was ontvangen door partijleider Nikita Chroesjtsjov.

Weggepinkte traan
Maar toen de choreografen in 1965 de componist hadden gestrikt om hun ballet te dirigeren in New York, was de politieke wind uit een andere richting gaan waaien. Stravinsky's medewerking werd van hogerhand geschrapt. Kasatkina herinnert zich een gesprek met de componist, waarin hij vertelde hoezeer hij geraakt was door hun choreografie. Een weggepinkte traan belandde op een programmaboekje - een aandenken dat de choreografe tot op de dag van vandaag koestert.

In de vroege jaren zeventig raakten Kasatkina en Vasiljov opnieuw betrokken bij een politiek schandaal. Hun ballet Schepping Van De Wereld, op muziek van Andrej Petrov, werd in het buitenland opgevoerd door het Kirovballet.

De grote ster in het ballet, de vermaarde danser Michail Barysjnikov, baarde wereldwijd opzien door tijdens een tournee in Canada asiel aan te vragen.

Ondanks hun regelmatige botsingen met de autoriteiten werden Kasatkina en Vasiljov in 1976 aangesteld als leiders van hun huidige gezelschap en het bijbehorende theater. Sindsdien werkte het artistieke echtpaar gestaag aan een repertoire dat bestaat uit eigen versies van klassiekers als De Vuurvogel, Doornroosje, Assepoester en Het Zwanenmeer.

Alle genres, behalve de saaie
Werkend vanuit een klassieke basis worden ook elementen uit de moderne academische dans gebruikt, zowel in de choreografie als in de aankleding. Het motto van het gezelschap luidt: ­'alle genres, behalve de saaie'.

Bij de vraag wat die slogan concreet inhoudt, springt de zoon van de choregraaf bij. Ivan Vladimirovitsj Vasiljov zat aan de zijkant al een tijdje te popelen om iets te zeggen en nu ziet hij zijn kans schoon.

"Ter vergelijking: de klassieke versie van Doornroosje duurt vier uur en heeft vier delen. Een hele akte lang dansen feeën om de prinses heen en pas na een uur komt de Boze Fee op het toneel. Bij ons zijn er twee delen en ontmoeten de belangrijkste personages elkaar in het eerste kwartier. De choreografie van Marius Petipa is intact gebleven, maar het verteltempo is aangepast aan onze tijd."

Kasatkina neemt het woord weer: "Om het boeiend te houden voor een nieuwe generatie kijkers kun je aan alle balletten wel iets verbeteren: aan de structuur, het verhaal of de personages. Behalve Giselle. Daar mag je nooit aanzitten."

Romeo and Juliet, Moscow Classical Ballet, Carré, 24/10 (uitverkocht). Assepoester, Coppelia en ­Giselle, 16 t/m 18/3

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden