PlusInterview

Mooiweermuziek: de zomerhits Álvaro Soler doen het hier alleen goed als de zon schijnt

Het is een wonderlijk mechanisme, maar in Nederland moet de zon schijnen voordat mensen in de stemming zijn voor Álvaro Soler. De Spaanse zomerhitzanger werd bij een flitsbezoek aan Nederland niet echt op zijn wenken bediend.

Het eerstvolgende optreden van Soler in Nederland staat op 11 maart in de agenda, in 013 in Tilburg Beeld NurPhoto via Getty Images
Het eerstvolgende optreden van Soler in Nederland staat op 11 maart in de agenda, in 013 in TilburgBeeld NurPhoto via Getty Images

Dat zomer in Nederland iets anders is dan in Spanje, ervaart Álvaro Soler (30) vandaag aan den lijve. Boven het Hilversumse hotel waar hij twee nachtjes slaapt, barst hartje juli een stortbui los die zijn weerga niet kent. Het weertype past allerminst bij de Spaanse zanger die buiten zijn vaderland vooral bekendstaat als meester van de zomerhits.

Met El mismo sol, Sofia, La Cintura en Loca had hij wereldwijd en ook in Nederland zomerse hits. De enige Spaanse zanger die succesvoller was in de Top 40, is Julio Iglesias. Mañana, een lied van Solers nieuwe album Magia, lijkt het hier dit jaar goed te gaan doen, mits die zon eens wil doorbreken. “Het is interessant om te zien hoe mensen naar muziek luisteren,” zegt Soler. “Hier in Nederland moet echt de zon schijnen om de mensen in de stemming te brengen, hè?”

Appgroep voor hitlijsten

De Spanjaard hoeft zelf de hitlijsten niet bij te houden om op de hoogte te blijven; daar heeft hij een appgroep voor. “Daar zitten ook mensen in van mijn platenlabel, zij scannen Spotify en YouTube en houden precies bij wat in welk land gebeurt. Soms is het onnavolgbaar. Sofia werd op YouTube 700 miljoen keer beluisterd en op Spotify 200 miljoen keer gedraaid, bij La Cintura is het precies andersom.”

De zoon van een Duitse vader en een Belgisch/Spaanse moeder is nooit speciaal op zoek geweest naar zomersucces, maar heeft zich erbij neergelegd dat hij buiten Spanje onlosmakelijk is verbonden met zon, zee en cocktails. “Het Latijnse ritme en de Spaanse taal worden daar zeker in koelere landen veel mee geassocieerd. Geen ramp, al vind ik het leuk als mensen ook luisteren naar mijn ballads en andere liedjes die niet zo’n zomervibe hebben.”

Door zijn verscheidenheid in roots is Soler zelf een wereldburger, die momenteel pendelt tussen Barcelona en Berlijn. Maar hij woonde van zijn 10de tot zijn 17de in Japan, waar zijn vader toen werkte. En Soler spreekt Italiaans, wat van pas kwam toen hij in 2016 in Italië jurylid was van The X Factor. Het scheelde een jaar of hij had meegedaan aan de editie waarin Måneskin tweede werd. Die band won dit jaar het Eurovisie Songfestival.

Jurylid

“Dat was in Rotterdam, hè,” zegt Soler. “Ik kijk wel altijd naar het Songfestival, maar zelf meedoen? Misschien ooit, niet op dit moment in mijn loopbaan.” Wat sinds dit jaar wel in zijn carrière past, is de rol van jurylid in de Duitse versie van The Voice Kids. “Ik spreek Duits, dat is wel een vereiste. Ik weet dat het programma in Nederland is bedacht, maar verwacht me hier nog niet in zo’n stoel. Dan zal ik toch echt eerst Nederlands moeten leren.”

De meest voor de hand liggende actuele link tussen Nederland en zijn woonplaats Barcelona komt Soler niet bekend voor. “Frenkie de Jong? Nooit van gehoord. Wie is dat? Oh, een voetballer. Van FC Barcelona? Ik heb waarschijnlijk de verkeerde afslag genomen, ik ben voor de muziek gegaan. Ik volg het voetbal nauwelijks. Messi ken ik wel. En Cruijff ook.”

Soler, die sinds afgelopen voorjaar weer single is na een jarenlange relatie met zangeres Sofia Ellar, doet volgend jaar opnieuw Nederland aan. Op 11 maart staat een optreden in de agenda in 013 in Tilburg. Lachend: “Is dat te vroeg voor zomers weer? Dat vreesde ik al.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden